Fraudehelpdesk: kwart Nederlanders slachtoffer van fraude

phishing

Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) werd in de afgelopen drie jaar slachtoffer van, veelal online, fraude. Dat blijkt uit een onderzoek van de Fraudehelpdesk onder 1.111 respondenten. Twee jaar geleden lag het percentage nog op 24%.

Daaruit blijkt ook dat het aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk in de afgelopen twee jaar is verdubbeld. Dit jaar kwamen er tot 1 oktober 88.500 meldingen van (pogingen tot) fraude binnen. Daarnaast werden er nog 186.000 verdachte e-mails gemeld. In totaal werd in de eerste 9 maanden van 2020 voor 33 miljoen euro aan schade gemeld.

Advies

De Fraudehelpdesk waarschuwt vooral voor oplichters die zich voordoen als een vertrouwde instantie zoals een bank, of als een familielid. Maak daarom nooit geld over op basis van een enkel bericht. Controleer altijd of een bericht echt afkomstig is van de afzender. Dat geldt ook als een medewerker een mail krijgt die afkomstig lijkt van een leidinggevende.

Zorg in alle gevallen voor persoonlijk contact. Bel bijvoorbeeld via het telefoonnummer dat u zelf opzoekt en dus niet uit dat mailtje, met de instantie of de persoon. Wie onder druk gezet wordt om iets te betalen kan het beste het contact verbreken.

Deze lente startte de Fraudehelpdesk met publicatie van phishing- en malwaremails. Melders kunnen verdachte e-mails, bij voorkeur als bijlage, sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl Inzenders krijgen vervolgens een passend advies. Alle verdachte mailsoorten staan inmiddels op de voorste pagina van de website. Verder is er een keuzemenu voor bezoekers, bijvoorbeeld wanneer je op een verdachte link geklikt hebt. Wie daarop klikt ziet tips en trucs die zorgen dat de schade beperkt blijft.

Op de site komt sindsdien ook een selectie uit de valse e-mails op de voorpagina van de site. Dit is bedoeld als waarschuwing. Het is vooral bedoeld om herkenbare voorbeelden van valse e-mails te laten zien.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...