Fraudehelpdesk start valse-e-mailcheck

phishing

De Fraudehelpdesk start per direct met publicatie van phishing- en malwaremails. Melders kunnen verdachte e-mails, bij voorkeur als bijlage, sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl Inzenders krijgen vervolgens een passend advies.

Een selectie uit de valse e-mails komt op de site. Dit is bedoeld als waarschuwing. Het is vooral bedoeld om herkenbare voorbeelden van valse e-mails te laten zien. Zo wordt het makkelijker frauduleuze mails te herkennen.

In januari kwam minister Grapperhaus van justitie en veiligheid met een wetsvoorstel dat Tikkiefraude en phishing harder bestraft. Er zou 6 jaar celstraf komen te staan op zowel Tikkie-fraude en fraude met vergelijkbare betaalplatforms als phishing. Het OM zou bezig zijn met een speciaal team dat dergelijke criminaliteit moet helpen oplossen.

 

Banken

Eerder kwam van dezelfde instantie een meldpunt voor helpdeskfraude in de lucht. Cijfers die het Openbaar Ministerie in februari deelde lieten zien dat de banken ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank in 2018 samen 1.732 meldingen van slachtoffers ontvingen. In 2019 groeide dat aantal naar 3.099. In totaal verdween er in twee jaar bijna 5,3 miljoen euro naar de oplichters.

De helpdesk informeert ook over bedrijfsfraude.

  • Bijna 6 miljoen is de schade die in 2018 door bedrijven is gemeld bij de Fraudehelpdesk.
  • 6.734 meldingen heeft de Fraudehelpdesk in 2018 ontvangen van bedrijven
  • 426 slachtoffers die daadwerkelijk geld verloren, hebben zich vorig jaar gemeld.

Gerelateerde berichten...