Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2020 was dit nog ruim 41 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2021 ongeveer 530.000 meldingen via het callcenter, de online meldformulieren en geautomatiseerde valse-e-mailcheck.
Het jaar 2021 kenmerkte zich vooral door de toename in het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen. Dat was een stijging van ruim 25% ten opzichte van 2020. De hoogste stijger vorig jaar was het hoge schadebedrag door beleggingsfraude. Dat was ruim 19 miljoen euro, een toename van 45% ten opzichte van 2020.
Verder zag de Fraudehelpdesk een forse toename van gevallen waarbij melders de dupe bleken van meerdere fraudevormen tegelijk, Deze vorm van fraude steeg ruim 2.000 % vergeleken met 2020.
Geautomatiseerde telefoontjes
De laatste maanden van het jaar zag de Fraudehelpdesk een explosie aan meldingen over geautomatiseerde telefoontjes. Die kwamen zogenaamd van de politie of de Hoge Raad der Nederlanden. Van de 1,5 miljoen website-bezoekers in 2021 zochten ongeveer 200.000 bezoekers naar informatie hierover.
Top drie fraude
- Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Handelsplaats/webwinkelfraude
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats/webwinkelfraude
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)
Blijf alert
De Fraudehelpdesk adviseert dan ook dringend om alert te blijven. Dat geldt zowel voor particulieren als in zakelijke omgevingen. Blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen.
Voor ondernemers geldt: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s. Zorg ook voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.
Bedenk dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom, ook zakelijk, nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje. Zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt. Bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken.
Lees ook:
- Fraudehelpdesk start campagne 2FA voor WhatsApp
- Facturen per e-mail bedreigen IT-beveiliging