Google en andere reuzen steunen vluchtelingen

Ethiopia, Ethiopie, Dollo Ado, Dolo Ado, Aug 2011 Dolo Ado transit, zo heet het tijdelijke opvangterrein in het Ethiopische grensgebied met Somalie. Zo'n 14.000 vluchtelingen wachten in het transit centrum totdat ze een tent krijgen toegewezen in een van de drie overvolle offici‘le vluchtelingenkampen 80 kilometer landinwaarts. En iedere dag komen hier nog eens 250 Somalische vluchtelingen bij. ÔDolo Ado transitÕ is niet ingericht om vluchtelingen voor langere tijd op te vangen. Het terrein is dan ook een semi-geordende chaos. Overal staan zelfgemaakte hutjes van stokken, sprokkelhout, doeken en plastic zeil, met weer verderop tientallen witte tenten om mensen toch enige vorm van onderdak te bieden. Een vierde vluchtelingenkamp met een capaciteit voor 40.000 vluchtelingen gaat op 3 augustus open. Een ambitieuze planning, als je bedenkt dat de plek waar dit Heloweyn kamp moet gaan komen vooralsnog een volstrekt kale, rotsachtige vlakte is. ÒDe uitdaging zit 'm in het bouwen van de wc'sÓ, vertelt hulpverlener Abdirashid van Save the Children. ÒDe grond is keihard, dus er zijn drilboren nodig om de gaten te graven. Een race tegen de klok, want Dolo transit barst uit z'n voegen. Maar zolang er geen wc's zijn, kan het kamp niet open. De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) voeren deze week actie voor de slachtoffers van de droogte in de Hoorn van Afrika. Meer dan 10 miljoen inwoners van Ethiopie, Somalie, en Kenia kampen met ernstig voedselgebrek door droogte, mislukte oogsten, stervend vee en hoge voedselprijzen. Om een einde te maken aan de hongersnood is volgens de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, 1,1 miljard euro nodig. De eerste week van augustus is door de SHO uitgeroepen tot de ÔWeek voor de HoornÕ. Bedrijven en particulieren voeren actie om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Giro 555. Foto: Petterik Wiggers/Hollandse Hoogte

Zowel de afgelopen week as het afgelopen weekend zamelden grote multinationals als techreus Google geld in voor vluchtelingen. Google zamelde in een paar dagen tijd 5 miljoen euro in en verdubbelde dit bedrag zelf. De opbrengst wordt intussen verdeeld onder Artsen zonder Grenzen, International Rescue Committee, Save the Children en UNHCR (vluchtelingenorganisatie van de VN). De techreus betaalt zelf de administratiekosten, zodat het hele donatiebedrag ten goede komt aan hulp voor de mensen in nood.

Ook taxidienst Uber kwam afgelopen week in actie. In 22 Europese steden zette Uber chauffeurs in die spullen inzamelden voor vluchtelingen. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag konden mensen bijvoorbeeld slaapzakken doneren. Ze werden vervolgens door chauffeurs van Uber opgehaald.

Ook reiswebsite Tripadvisor, investeringsbank Goldman Sachs, en automaker Audi kwamen in actie. Zo doneerde Tripadvisor 220.000 euro aan diverse hulporganisaties. Ook zij verdubbelden het totale bedrag tot een hoogte van 330.000 euro. Werknemers van Tripadvisor kunnen maximaal vijf dagen betaald vrij krijgen om te helpen bij vluchtelingenorganisaties.

Zakenbank Goldman Sachs doneert 2,7 miljoen euro aan de UNHCR. Het geld gaat naar voedsel en medicijnen voor vluchtelingen. De vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties zegt overigens nog in gesprek te zijn met Zara, H&M, Ericsson en Volvo over eventuele donaties en acties. Of daar iets is uitgekomen is nog niet bekend.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X