Zowel de afgelopen week as het afgelopen weekend zamelden grote multinationals als techreus Google geld in voor vluchtelingen. Google zamelde in een paar dagen tijd 5 miljoen euro in en verdubbelde dit bedrag zelf. De opbrengst wordt intussen verdeeld onder Artsen zonder Grenzen, International Rescue Committee, Save the Children en UNHCR (vluchtelingenorganisatie van de VN). De techreus betaalt zelf de administratiekosten, zodat het hele donatiebedrag ten goede komt aan hulp voor de mensen in nood.
Ook taxidienst Uber kwam afgelopen week in actie. In 22 Europese steden zette Uber chauffeurs in die spullen inzamelden voor vluchtelingen. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag konden mensen bijvoorbeeld slaapzakken doneren. Ze werden vervolgens door chauffeurs van Uber opgehaald.
Ook reiswebsite Tripadvisor, investeringsbank Goldman Sachs, en automaker Audi kwamen in actie. Zo doneerde Tripadvisor 220.000 euro aan diverse hulporganisaties. Ook zij verdubbelden het totale bedrag tot een hoogte van 330.000 euro. Werknemers van Tripadvisor kunnen maximaal vijf dagen betaald vrij krijgen om te helpen bij vluchtelingenorganisaties.
Zakenbank Goldman Sachs doneert 2,7 miljoen euro aan de UNHCR. Het geld gaat naar voedsel en medicijnen voor vluchtelingen. De vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties zegt overigens nog in gesprek te zijn met Zara, H&M, Ericsson en Volvo over eventuele donaties en acties. Of daar iets is uitgekomen is nog niet bekend.