Grote oren Burum staan Nederlands 5G nog steeds in de weg

Grote satellietoren van Burum in Friesland Inmarsat
GFoto: Wutsje / Wikimedia Commons / CC-BY-SA

De ‘grote oren van Burum’, het grote veld satellietschotels dat onder andere noodcommunicatie van schepen opvangt, zorgen nog steeds dat de uitrol van 5G in ons land vertraging oploopt. Er is nog steeds geen nieuwe plek voor een deel van het station, zowel letterlijk als figuurlijk.

Dat blijkt uit antwoorden op eerder gestelde Kamervragen aan demissionair staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken rond de herverdeling van de 3,5 GHz-band. De beheerder van het station, het Britse Immarsat, bevestigt ook dat de verhuizing nog niet is gelukt. Het probleem geldt alleen voor het deel dat zich bezighoudt met noodcommunicatie van schepen. Het deel dat werd gebruikt voor dataverkeer van inlichtingendiensten is al wel verhuisd.

5G

Het probleem is dat de frequentie waarop de schotels in Burum werken dezelfde is als waarop 5G werkt. Burum hoorde eerder al, net als de andere partijen die deze frequentie gebruiken, dat ze voor september volgend jaar hun diensten op een andere frequentie moeten gaan uitvoeren.

Volgens Immarsat is dat verhuizen vooral voor het scheepvaartwerk in Burum erg ingewikkeld. Naast het feit dat in elk land dezelfde regels gelden rond deze frequentie heeft Burum volgens de Nederlandse wet beschermde status omdat zij een al bestaande gebruiker op deze frequentie is.

Het bedrijf noemt de op handen zijnde verhuizing niet alleen erg duur maar ook niet nodig. Zo zou het mogelijk zijn dat je met een paar technische aanpassingen Burum gewoon kunt laten doorwerken terwijl 5G toch verder wordt uitgerold, ook als dat vlakbij Burum is.

Kamervragen

Dat laatste ziet Keijzer echter niet zitten. In de antwoorden op de Kamervragen stelt ze dat de verschillende telecommaatschappijen dan geen eerlijke verdeling in het hele 5G-spectrum krijgen. Daarnaast zouden de operators dure en ingrijpende maatregelen moeten treffen om bijvoorbeeld storingen te voorkomen.

Keijzer stelt verder dat het ministerie meerder keren heeft aangeboden om te helpen maar dat Immarsat daar tot nu toe steeds niet op ingaat.

Intussen maakt de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Reders zich grote zorgen. Voor de ontvangst en doorgifte van noodsignalen is de scheepvaart in een groot deel van de wereld afhankelijk van ‘de grote oren van Burum.’ Het gaat om een gebied van het oostelijke deel van de  Atlantische Oceaan tot een stuk van de Indische Oceaan.

Scheepvaartverdrag

Andere complicerende factor is een internationaal scheepvaartverdrag, dat Nederland mede heeft ondertekend. Maar volgens de redersvereniging is het vooral belangrijk dat de al jaren slepende situatie snel wordt opgelost.

Dat moet in elk geval gebeuren voor het voorjaar van 2022. Dan vindt de tweede 5G-veiling plaats en moet heel Nederland dekking hebben. Nu Burum nog deels in gebruik is, is dat nog niet het geval in een deel van Nederland dat in boven de lijn Amsterdam – Zwolle ligt. De bedoeling is dat heel Nederland in het najaar van 2022 via allerlei providers 5G ook echt kan gebruiken.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...