Internet of Things brengt betere bedrijfsresultaten

internet

De meeste organisaties die Internet of Things (IoT)-oplossingen hebben geïmplementeerd, halen daar nu al meetbare bedrijfsresultaten mee. Dit blijkt uit “Internet of Things: Science Fiction or Business Fact?”, door Harvard Business Review. De in opdracht van Verizon Enterprise Solutions uitgevoerde enquête brengt in kaart welke gevolgen IoT heeft voor pioniers (early adopters). Tegelijkertijd komen ook de voetangels en klemmen in beeld die gepaard gaan met de toepassing van IoT.

De klantenervaring is bijvoorbeeld positiever door gebruik van IoT. 51% van de respondenten gebruikt IoT hiervoor, bijvoorbeeld om sneller in te springen op de behoefte van de klant (62%).  Een groot deel van de respondenten geeft verder aan dat de samenwerking, productiviteit en zakelijke inzichten verbeterd is. Toch beschikt slechts 56% over een IoT-strategie.

Veel respondenten wezen erop dat organisaties met IoT-initiatieven van tevoren rekening moeten houden met zaken als privacy, compliance en beveiliging. IoT gaat gepaard met verzamelen van enorme hoeveelheden nieuwe gegevens. Wie ermee aan de slag gaat of wil gaan, moet dan ook de juiste vaardigheden verwerven om al die data om te zetten in praktische inzichten, vindt 39 procent, maar ook zorgen voor goed beheer van al die data (35 procent). Naleving van privacywetgeving en andere regelgeving is voor 46% het grootste struikelblok. Verizon denkt dan ook dat veel organisaties hulp van buitenaf nodig hebben om rendement op hun investeringen in IoT te realiseren.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...