Inefficiënte communicatie bezorgt bedrijven jaarlijks ruim €10.000 verlies per medewerker

Medewerkers besteden meer dan tweederde van hun tijd aan communicatie en samenwerken. Bijna 15 procent van de werktijd wordt verspild door inefficiënte communicatie. Medewerkers besteden het grootste deel aan lezen en beantwoorden van e-mail. Chat en IM zijn wel beschikbaar maar worden weinig gebruikt.

Dat blijkt uit onderzoek naar het communicatiegedrag van meer dan 900 zakelijke professionals in West-Europa en Noord-Amerika. De voorkeur voor bepaalde communicatiemethoden en middelen kost jaarlijks gemiddeld ruim €10.000 per medewerker per jaar. Vooral het ontbreken van interoperabiliteit tussen applicaties is hier debet aan.

 

Uitdaging

Het grootste probleem zit hem volgens de onderzoekers van Webtorials in de keuzes die een bedrijf maakt. Velen weten niet goed welke keuze te maken. Het rapport ‘Webtorials Productiviteit op de werkvloer’ stelt dat wat werkgevers hun medewerkers aanbieden vaak tegenstrijdige applicaties en communicatiemiddelen zijn. Daardoor vallen medewerkers terug op het ene middel dat vrijwel altijd functioneert: de mail.

Door het ontbreken van interoperabilteit tussen de verschillende apps zijn chat en IM daardoor ondergeschoven kindjes. Bedrijven die hiervoor een oplossing vinden met bijvoorbeeld een interface, kunnen uiteindelijk besparingen tegemoet zien.

Het probleem van inefficiënte communicatie speelt in zowel grote als kleine bedrijven.

 

Gerelateerde berichten...

X