Klokkenluider: Facebook doet teveel aan PR

nepnieuws en desinformatie misinformatie

Facebook legt teveel nadruk op PR en laat de bestrijding van nepnieuws en desinformatie teveel liggen. Dat gebeurt vooral in niet-Westerse landen. Deze claims komen uit een lijst van klokkenluider Sophie Zhang. De lijst kwam in handen van BuzzFeed.

De voormalig werknemer van het platform publiceerde via de Amerikaanse site een overzicht van haar bevindingen tijdens het werk voor Facebook. De datawetenschapper vindt dat ze in haar werk veel te grote bevoegdheden kreeg. Ze kon, met een middenfunctie, vaak zelf beslissen waar de aandacht van het netwerk naar uitging. Dat is een te grote verantwoordelijkheid, vindt ze, maar ook een flinke tekortkoming van haar voormalige werkgever.

Te weinig

Het gaat volgens de klokkenluider niet zozeer om onwil. Het bedrijf doet eenvoudigweg te weinig om over de hele wereld nepnieuws en politieke desinformatie goed te bestrijden. Als er wel middelen worden ingezet ligt de nadruk op de goede PR van het bedrijf zelf. Daardoor blijven veel grote problemen liggen.

Als er wel bestrijding plaatsvindt is dat volgens Zhang heeft met veel teveel aandacht voor ‘de westerse wereld’. Het gaat in die gevallen vrijwel altijd om bestrijding van desinformatie in de VS en (West)-Europa. Vergelijkbare kwesties in kleinere landen zou het bedrijf stelselmatig terzijde schuiven.

Honduras en Equador

Zo vond Zhang heel veel nepaccounts in Honduras. Deze verspreidden op grote schaal nepnieuws met allemaal lovende woorden aan het adres van president Juan Orlando Hernandez. Facebook had volgens de klokkenluider negen maanden nodig om er iets aan te doen.

Dat zelfde probleem vond plaats rond de verspreiding van nepnieuws dat op grote schaal plaatsvond in Azerbeidzjan. Pas een jaar na de meldingen kwam de zaak in behandeling en werd het probleem opgelost.

De datawetenschapper vindt daarbij dat ze veel teveel verantwoordelijkheid kreeg. Zo kon ze zelf prioriteiten stellen in een functie die daar totaal niet voor geschikt was. Zo moest ze een besluit nemen over de grootte en dus de prioriteit van politieke desinformatie in Bolivia. Later bleek dat er vielen doden tijdens een politiek protest. Het zelfde gebeurde bij de onlusten in Ecuador.

Lees ook:
  • Facebook onderzoekt racisme eigen algoritmes
  • VertrouwensMonitor 2018: Nederlanders verlaten Facebook uit wantrouwen en om nepnieuws

Gerelateerde berichten...