KNRM doet test met drone voor detectie drenkelingen

strand en zee 1 persoon op strand drenkelingen KNRM

Aan de kust van Scheveningen vond deze week een test met een drone plaats voor de opsporing van drenkelingen. Het onbemande luchtvaartuig fungeert als extra paar ogen bij reddingsoperaties. De bedoeling is dat het de kans op succes groter maakt. Ook zouden drones voor surveillance op het water kunnen worden ingezet.

De proef is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), TNO en KPN. Het was de eerste test met een drone waarbij de KNRM gebruikmaakte van een 5G-verbinding. Partner KPN zorgde daarvoor.

Aan de hand van de verzamelde beelden wil TNO software ontwikkelen waarmee mensen in nood automatisch worden opgespoord. De proef kreeg steun van dronebedrijven Skytools en Delft Dynamics.

Search and Rescue

De KNRM komt jaarlijks meer dan 2500 keer in actie en brengt ruim 4000 mensen veilig aan wal. De organisatie kende in 2020 een drukke zomer. De hulpverleners rukten honderden keren uit om zwemmers, surfers en andere watersporters te redden, in veel gevallen met een van de 75 boten waarover de KNRM beschikt. De organisatie maakt ook gebruik van helikopters van de kustwacht. Drones zouden bij dat werk een extra hulpmiddel kunnen zijn.

De KNRM noemt ze van meerwaarde en kijkt nieuwsgierig vooruit. “Deze test is onderdeel van ons onderzoek naar de inzet van drones voor de maritieme Search and Rescue (SAR). Op basis van verzamelde informatie beslissen we hoe we drones gaan inzetten. Met welke drone gaan we vliegen, welke sensoren gebruiken we, waar stuur je de beelden naartoe?”, zegt woordvoerder Jeroen Kodde. Behalve detectie zouden drones ook kunnen worden ingezet voor surveillance op het water, voorziet de KNRM.

5G-connectiviteit

Tijdens de oefeningen voor de kust van Scheveningen steeg een drone meermaals op met behulp van 5G. “Om de grote hoeveelheid data van de drone te verwerken en realtime videobeelden door te geven is 5G-connectiviteit essentieel. Ook ben je met 5G verzekerd van voldoende bandbreedte en een betere reactietijd, hetgeen noodzakelijk is om veilig met een drone te kunnen vliegen”, legt Niels Hoffmann van KPN uit.

“Daarnaast kunnen we met 5G mobiele data van in dit geval de reddingsdiensten met voorrang beschikbaar houden, ook als het drukker wordt op het netwerk zoals bij een vol strand. Vergelijk het met een snelweg. Als er heel veel verkeer is dan kun je een file krijgen waardoor iedereen langzamer gaat rijden. Met 5G kunnen we een rijbaan vrij houden voor het dataverkeer voor hulpverlening.”

Wamtebeeldcamera

Een pick-uptruck van Delft Dynamics, ontwikkelaar en bouwer van drones, diende als start- en landingsplatform. De drone was voorzien van een camera die hoge resolutiebeelden maakt en van een warmtebeeldcamera die lichaamswarmte kan detecteren. Vanuit een speciale commandowagen vond de coördinatie plaats en de besturing van de drone. Beelden van de drone werden realtime gedeeld met de uitgevaren reddingsboot van de KNRM. Met behulp van beelden en gps-informatie zette de boot koers richting de drenkelingen.

TNO verzamelde de beelden. Zij zijn nu bezig met de analyse. “We hebben veel bruikbare praktijkdata verzameld aan de hand van de vijf vluchten die onder variërende omstandigheden plaatsvonden”, zegt onderzoeker Judith Dijk. “Met die testbeelden gaan we automatische herkenning van drenkelingen ontwikkelen. Met dergelijke software kunnen we mensen in de grote hoeveelheid beelddata terugvinden en hun locatie vastleggen. In de toekomst kan met deze software op basis van kunstmatige intelligentie nog sneller en efficiënter gewerkt worden. Het zou dan ook voor de detectie van drenkelingen gebruikt kunnen worden door andere organisaties die hiermee te maken krijgen, zoals de kustwacht of de marine.”

Proeftuin op de Noordzee

De locatie van de test was niet willekeurig. De tests zijn namelijk onderdeel van de zogenoemde Proeftuin op de Noordzee. Dat is een samenwerkingsverband waarbij de gemeente Den Haag, KPN, TU Delft, Sailing Innovation Centre, Svašek Hydraulics en het Watersportverbond innovatie mogelijk maken.

Startups en mkb’ers uit de maritieme sector en de watersport kunnen in een testgebied van 10 bij 10 zeemijl nabij Scheveningen onder zware omstandigheden testen uitvoeren voor slimme technologische oplossingen. Denk aan boeien en sensoren voor het meten van wind, stroming en golven en beweging van schepen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...