Kogerpolderbrug eerste ‘pratende’ brug in Noord-Holland

infrastructuur

Begin februari reden de eerste auto’s over de nieuwe slimme Kogerpolderbrug. Deze brug verbindt de N246 van en naar de Zaanstreek met de N244 richting Alkmaar en Graft-De Rijp.

De brug geeft zelf via betonsensoren aan wanneer hij onderhoud nodig heeft. Een soort Fitbit, maar dan voor bruggen. Zo kan de provincie Noord-Holland voorspellen wanneer het nodig is om preventief onderhoud uit te voeren. Dat scheelt tijd en daarmee kosten. En dat lijkt goed te werken.

 

Betonsensoren

Het geheim van de ‘pratende brug’ zit in een twaalftal sensoren die tijdens de bouw van de brug op strategische plekken in het beton zijn geplaatst. Ze zitten bijvoorbeeld in de liggers bij het wegdek en de wand van de basculekelder op de waterlijn. Deze sensoren meten de temperatuur, vochtigheid en het ontstaan van corrosie in het beton en het staal.

De meetgegevens gaan via een draadloos netwerk naar een centraal platform. Als dat een afwijking van de toegestane norm ontdekt, verschijnt een melding en kan het onderhoud ingepland worden.

 

Besparen

Voor de provincie Noord-Holland betekent deze innovatie een grote verbetering in het onderhoud van de vele bruggen. Doordat de sensoren in een vroeg stadium informatie doorgeven over de conditie van de brug kun je kritieke situaties of onherstelbare schades aan de betonstructuren en ingrijpende renovaties voorkomen.

Dat biedt meerdere voordelen. De onderhoudskosten worden stukken lager en de levensduur van het beton wordt langer. Verder is er veel minder hinder voor de automobilisten en scheepvaart en verbetert de veiligheid.

 

Nog meer ‘slimme’ bruggen

De Kogerpolderbrug is de eerste met deze innovatie, maar zal zeker niet de laatste zijn. De provincie Noord-Holland heeft een groot aantal bruggen die gebouwd zijn in de periode 1935-1960. Deze zijn de komende jaren aan groot onderhoud of vervanging toe.

Dat vraagt om een enorme investering in een relatief korte periode. Dergelijke kwesties kan de provincie in de toekomst beter voorspellen en prioriteren door meer te gaan werken met deze slimme sensoren.

Dit pilotproject is het resultaat van een ‘slimme’ publiek-private samenwerking. Het was in eerste instantie Dura Vermeer, hoofdaannemer van het renovatieproject N244-N246 waar de Kogerpolderbrug onderdeel vanuit maakt, die met het voorstel kwam om betonsensoren te integreren in de nieuwe brug.

 

Gerelateerde berichten...