Lucien Engelen: langdurige zorg: geen rode knop en consulteer je doelgrioep

Vraag je doelgroep in de langdurige zorg aan de verbetertafel en doe de rode knop in de ban. Daartoe roept Lucien Engelen, global strategist Digital Health bij Deloitte en CEO Transform.Health.

Dwaaldetectie, videobellen, domotica. In sommige toepassingen loopt de langdurige zorg mijlenver voor op wat er in ziekenhuizen gebeurt. Maar op andere terreinen is er een behoorlijke achterstand. Dit signaleert de ex-directeur van het ReShape Center aan de Radboudumc. Engelen spreekt nu vanuit zijn functie bij Deloitte als global strategist Digital Health, en als CEO van zijn eigen bedrijf Transform.Health. Hoe komt de langdurige zorg uit deze spagaat?

“Een gemiddelde opa of oma weet beter wat er in het leven van hun klein- en achterkleinkinderen gebeurt dan pakweg tien jaar geleden, toen ze het moesten hebben van de spaarzame bezoekjes”, steekt Engelen van wal. “Nu sturen ze foto’s via WhatsApp en bellen via Skype of Facetime. Ook in huishoudens van mensen boven de 80 jaar zijn de tablet en smartphone veel gebruikte apparaten. Alleen worden ze nog maar nauwelijks gebruikt voor de communicatie met zorgverleners.”

 

Beeldzorg

Hij stelt het bout om zijn punt te maken. Want hij ziet tot zijn genoegen dat steeds meer thuiszorgorganisaties beeldzorg inzetten. “Zodra een opname gloort, doen ouderen een forse stap terug in de tijd. Weliswaar hangen veel woonzorglocaties vol met domotica en sensoren die alarmen kunnen afgeven, maar deze technologie is niet beschikbaar voor de bewoners. Zij krijgen een rode knop waar ze op kunnen drukken als ze zorg nodig hebben, that’s it. Een rode knop geeft geen enkele prioriteit aan in hun zorgvraag. Waar de ene cliënt de knop om de haverklap gebruikt omdat hij om een praatje verlegen zit, wacht de ander juist te lang met bellen, ‘want die meiden zijn al zo druk’.”

Engelen vraagt zich af waarom technologie in de zorg vaak zo afwijkt van alles wat mensen – zowel cliënten als verpleegkundigen en verzorgenden – zelf thuis gebruiken. “Waarom geen app waarmee cliënten de aard of urgentie van hun hulpvraag kunnen aangeven, eventueel vergezeld van een chatberichtje? We moeten af van het ‘one size fits all’-idee. Hoe kan het toch dat we anno 2019 medewerkers nog steeds met een DECT handset op pad sturen? Waarom zo’n groot apparaat met zulke beperkte functionaliteit? Iedere medewerker heeft privé een hypermoderne smartphone, die eenvoudig is in gebruik, want overal is een app voor. Maak voor diezelfde smartphone een app waarmee medewerkers in hun werkomgeving komen.”

Lees het hele verhaal online of in ict/Zorg van maart.

 

Gerelateerde berichten...

X