Microsoft beperkt toepassing emotieherkenning

werknemers

Techgigant Microsoft neemt afscheid van een aantal tools die gezichtsuitdrukkingen en emoties herkennen. Deze analyse-tools werken op basis van kunstmatige intelligentie (AI). Een van de toepassingen waarvan Microsoft het gebruik beperkt is Azure Face. Deze applicatie is in staat eigenschappen als geslacht, leeftijd, expressies, gezichtsbeharing, haarkleur en make-up te onderscheiden.

Onwetenschappelijke toepassing

Er was al langer kritiek op tools die emoties kunnen herkennen. Allereerst richtte die kritiek zich op het feit dat gezichtsexpressies niet universeel zijn. Ze verschillen namelijk tussen verschillende bevolkingsgroepen. Daarnaast zou het onwetenschappelijk zijn om uiterlijke expessies gelijk te stellen aan emoties en gevoelens.

“Software kan wellicht het fronsen van wenkbrouwen herkennen,” maakte Lisa Feldman Barrett, psycholoog aan de Northeastern University, eerder duidelijk bij The Verge, “maar dat is iets anders dan het herkennen van angst.”

Toestemming vragen

Microsoft bezint zich al langer op de rol van AI en de ethische impact van het toepassen ervan. De leverancier zal nu de toegang tot bepaalde toepassingen van Azure Face beperken en andere zelfs volledig stopzetten. Gebruikers die Azure Face willen gebruiken moeten hiervoor aan Microsoft toestemming vragen en exact moeten uitleggen hoe de applicaties worden toegepast. Sommige toepassingen zullen overigens vrij toegankelijk blijven, zoals die voor het onherkenbaar maken van gezichten in foto’s of video’s.

Sarah Bird, Microsoft’s principal group product manager voor Azure AI, schreef onlangs in een blog-post dat het herkennen van emoties van gebruikers waardevol kan zijn. “Maar dan wel in een gecontroleerd scenario.”

Er is minstens een Microsoft-product dat van alle toepassingen gebruik blijft makten. Het betreft de app Seeing AI. Dit programma gebruikt herkenningssoftware om de omgeving te beschrijven voor mensen met een gezichtsbeperking.

Uitfasering voor bestaande kalnten

De maatregelen gaan voor nieuwe klanten op 21 juni in. Bestaande klanten kunnen de toepassingen nog tot dertig juni volgend jaar blijven gebruiken.

Gerelateerde berichten...