Microsoft koopt LinkedIn voor 23,2 miljard euro

Microsoft logo voor gebouw
Het zakelijke sociale netwerk LinkedIn is verkocht. Techreus Microsoft koopt LinkedIn voor 26,2 miljard dollar, omgerekend zo’n 23,2 miljard euro. Het bedrag wordt in contanten voldaan. Dat maakte techreus Microsoft maandagmiddag bekend . Hiermee komt een eind aan de al langer circulerende geruchten over de interesse van Microsoft in het zakelijke sociale netwerk.
De aandelen van LinkedIn gingen van de hand voor 196 dollar per stuk, terwijl dat zelfde aandeel vrijdagmiddag op de beurs van New York nog een 131 dollar kostte.

LinkedIn blijft onafhankelijk, zowel in naam als in bedrijfscultuur, zo meldde Microsoft. Wel zullen beide bedrijven hun producten met elkaar gaan verbinden, wat ervoor zou moeten zorgen dat de kantoorsoftware van Microsoft een boost krijgt.

De huidige directeur van LinkedIn, Jeff Weiner, blijft ook aan. Hij zal daarbij wel gaan rapporteren aan de directeur van Microsoft, Satya Nadella.

Met LinkedIn haalt Microsoft een grote vis binnen haar gelederen. Het netwerk telt momenteel 433 miljoen geregistreerde gebruikers. 105 miljoen van hen bezoekt de site in elk geval maandelijks.

De omzet van de zakelijke sociale netwerksite kwam in 2015 uit op 3 miljard dollar, 35% hoger dan het jaar ervoor. Daarbij steeg helaas ook het netto verlies naar 165 miljoen dollar. Bij LinkedIn werken momenteel rond de 10.000 mensen. Of die allemaal aanblijven is nog niet bekend.

LinkedIN-directeur Weiner ziet de toekomst in elk geval rooskleurig in. Samen met het bekend worden van de overname stuurde hij ook een e-mail aan zijn medewerkers, waarin hij stelt dat het bedrijf als deel van Microsoft veel meer kan bereiken dan alleen.
Weiner ziet grote mogelijkheden in de combinatie van diensten van de beide bedrijven.

Microsoft wil met de constructie het zelfde doen als Instagram en WhatsApp, die weliswaar zijn ingelijfd door Facebook maar wel onafhankelijk opereren. Ook YouTube, eigendom van Google, strekt tot voorbeeld. Ook deze videosite opereert onafhankelijk van Google.

Hoewel de besturen van Microsoft en LinkedIn de overname accorderen,  moeten de aandeelhouders van LinkedIn en diverse toezichthouders het hele plan nog goedkeuren. Microsoft denkt tot eind dit jaar nodig te hebben om dit voor elkaar te krijgen.