Minister Kaag opent eerste digitale handelsmissie VS

thuiswerken

De eerste digitale handelsmissie gaat aanstaande maandag van start. Hij is vooral interessant voor bedrijven die zich bezighouden met slim en electrisch vervoer. Zij komen in contact met potentiële partners in Silicon Valley.

Minister Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking geeft maandag 15 juni de aftrap. Kaag opent de missie in een online bijeenkomst met deelnemende bedrijven en de plaatsvervangend gouverneur van Californië, Eleni Kounalakis. De missie duurt tot 19 juli.

Meer dan 30 bedrijven en organisaties hebben zich inmiddels ingeschreven. De missie richt zich vooral op de toekomst van mobiliteit en elektrisch vervoer. De digitale missie vervangt een geplande missie naar een grote mobiliteitsconferentie in Portland, die vanwege de coronacrisis was afgelast.

 

Groepsbijeenkomsten

De digitale missie bestaat uit dagelijkse online groepsbijeenkomsten en een serie thematische webinars met Nederlandse en Amerikaanse experts. Verder is er op maat gesneden matchmaking en netwerksessies met potentiële Amerikaanse zakenpartners. De missie verloopt ongeveer het zelfde als een traditionele handelsmissie. Die gaat vooral om het opbouwen van een sterk internationaal netwerk. De deelnemers gebruiken een digitaal platform waar deelnemers elkaar kunnen ontmoeten en verschillende vormen van videoconferenties.

Gerbert Kunst, consul-generaal in San Francisco: “Nederlandse ondernemers hebben enorm veel last van de economische gevolgen van de coronacrisis, en dat is een bedreiging voor werkgelegenheid en welvaart. Juist met vernieuwende dienstverlening kunnen we hen er bovenop helpen. De innovatieve mindset van Nederland en onze slimme oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen als mobiliteit passen goed bij Californië, waar innovatie en ondernemerschap hand in hand gaan. Ik kijk ernaar uit om de deelnemers Silicon Valley te laten ontdekken, vanuit hun eigen huis. ”

 

Organisatie

De digitale missie wordt georganiseerd door het consulaat-generaal in San Francisco, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de ambassade in Washington.

Ook verschillende Nederlandse steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, zijn betrokken. De missie sluit aan bij het online programma van Forth. Dit is de Amerikaanse koepelorganisatie voor de promotie van elektrisch, slim en deelvervoer.

Gerelateerde berichten...