Nieuw Zonderwoorden-boek analyseert sterk groeiend gebruik emoji

Het Zonderwoorden-boek dat 14 mei analyseert de sterkte opkomst van de emoji. Emoji-expert Lilian Stolk verklaart in haar boek hoe dat komt. Het boek wordt 14 mei gepresenteerd bij het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger.

De historicus en kunstenaar Stolk sprak alle belangrijke figuren uit de emoji-wereld. Van de Japanse bedenker tot de directeur van Unicode. Deze laatste  bepaalt met welke symbolen we kunnen communiceren. Ze sprak iedereen van computerwetenschappers tot stickerontwerpers die veel geld verdienen met zelfgemaakte emojisets.

Ze deed onderzoek naar wat we nou écht bedoelen met specifieke emoji. De schrijfster illustreert en bespreekt de leukste memes en smeuïgste verhalen (waaronder het verzet tegen de sippe poep-emoji). Ze zet alle wetenswaardigheden van ons sociale verkeer op een rij.

Stolk laat zien hoe we van spijkerschrift tot zijn gekomen, en dat het alfabet nog maar één van de manieren is om ons uit te drukken, niet dé manier.

 

 

Vroeger

Al sinds 2011 kunnen we dankzij emoji in één oogopslag laten zien hoe we ons voelen. Maar het zijn meer dan alleen maar lollige, boze of verdrietige berichtjes. Anno 2018 hebben ze onze communicatie revolutionair veranderd. Het is wereldwijd de snelst groeiende (beeld)taal ooit.

Zoals je vroeger een uniek handschrift had, zo heb je nu favoriete emoji. Hoog tijd dat deze ontwikkeling eens grondig onder de loep wordt genomen. Waarom zijn mensen zo vatbaar voor beeld? Wat zijn eigenlijk de belangen achter deze Japanse uitvinding? En welk effect heeft visuele communicatie op onze cultuur?

 

Weetjes uit het boek

 

  • Op Instagram wordt de aubergine-emoji gecensureerd: als je erop zoekt, krijg je vooral posts van Japanners in de keuken. Zij gebruiken de emoji namelijk nog daadwerkelijk als groente.
  • De macht van het Unicode Consortium reikt veel verder dan alleen bepalen welke emoji er in het toetsenbord zitten.
  • Je kunt een emoji adopteren. Ford deed dat bijvoorbeeld.

 

Emoji wereldwijd

Uit het onderzoek van Stolk blijkt dat Tweets uit eerstewereldlanden (de VS, West-Europa en Rusland) ‘emotioneel leeg’ zijn, We gebruiken weinig smileys en relatief veel emoji die met feest te maken hebben.

In minder welvarende landen worden er vaker verdrietige emoji getweet. In Afrikaanse landen worden vaak muzieknoten gebruikt. En Amerikanen versturen bovengemiddeld vaak verjaardagstaarten, technologie- en vrouwgerelateerde emoji. ‍♀️

In Arabische landen zijn planten en bloemen populair. Fransen maken hun berichten graag romantisch met veel hartjes-emoji.

Nederlanders sturen veel blije gezichten, hartjes en handgebaren. En ondanks onze rijke bierhistorie versturen we bovengemiddeld veel wijnglazen naar elkaar. Maar waar we echt in uitblinken is het versturen van feestkanonnen.

In Japan zijn emoji een soort digitale folklore (en vinden ze het heel gek dat we op ons grote scherm nog steeds zulke kleine symbolen appen). Daar wordt geen WhatsApp gebruikt maar LINE, vanwege de oneindige hoeveelheid digitale stickers.

Historicus

Lilian Stolk is historicus, kunstenaar en dé emoji-expert van Nederland. Ze doet zowel theoretisch als praktisch onderzoek naar emoji. Ze is regelmatig in de media om emoji van context te voorzien.

Daarnaast organiseert ze events over hedendaagse beeldcultuur (The Hmm), geeft ze emojiworkshops en ontwerpt ze digitale stickers.

 

Gegevens boek:

Het zonderwoorden-boek:
Waarom we steeds meer zeggen met emoji

248 pagina’s
Paperback, €19,50
ISBN 9789492493422
E-boek, €15
ISBN 9789492493439

 

Gerelateerde berichten...

X