Het gebruik van de zelfscankassa zit flink in de lift. Uit onderzoek van financieel technologieplatform Adyen blijkt dat 61% van de Nederlanders gebruikmaakt van de zelfscankassa. Ook achteraf betalen (door 35% gebruikt) is een populaire betaalmethode.
Welke betaaltechnologieën zijn populair bij Nederlandse consumenten?
- Zelfscan checkout 61%
- Buy now, pay later (BNPL) 35%
- Social commerce 31%
- Digital wallets 26%
- QR-codes 23%
- Tap to Pay 11%
Groei in betalen met QR-codes
Een aanzienlijk deel van de Nederlandse consumenten (63%) breekt een aankoop af als hun gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. Alternatieve betaalmethoden winnen steeds meer aan populariteit. Zo is het gebruik van QR-codes voor betalingen met 77% gestegen in 2024. Daarnaast wordt betalen met een smartphone steeds meer de norm. Dit aangezien een kwart van de Nederlandse consumenten geen fysieke portemonnee meer bij zich draagt.
Consumenten verwachten snelle en gemakkelijke betaalmethoden, zowel online als in de winkel. Retailers zouden daarom technologieën moeten gebruiken om het fysieke winkelproces te versnellen, vindt 29% van de Nederlandse consumenten. Het is volgens Adyen daarom belangrijk dat retailers zich aanpassen aan de veranderende behoeften van consumenten en de technologische eisen van de industrie. Nederlandse retailers hebben echter moeite om bij te blijven met de technologische ontwikkelingen. Slechts 19% accepteert digitale wallets en 16% ondersteunt BNPL, ondanks de groeiende vraag naar deze betaalmethoden.
Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen, benadrukt de uitdagingen en kansen voor retailers. “Er komen verschillende veranderingen aan en retailers moeten inspelen op wensen van consumenten, maar ook op nieuwe technologieën zoals zelfscankassa’s en BNPL. Het moderniseren van betaalmethoden en het aanpassen aan de verwachtingen van consumenten zijn kansen voor retailers om concurrentie voor te blijven in deze snel veranderende markt.”
Lees ook:
- Nederlandse consumenten hechten aan favoriete betaalmethode