Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat jongeren tussen de 15 en 17 jaar bovengemiddeld vaak slachtoffer zijn van online fraude, zoals aankoopfraude. In het afgelopen jaar werd 1 op de 13 jongeren opgelicht via het internet. Opvallend is dat zij hier zelden melding van maken bij de bank of politie, wat volgens ABN AMRO kan duiden op een normalisatie van fraude onder jongeren. Daarnaast hebben jongeren minder kennis over fraude en nemen zij weinig maatregelen om zichzelf te beschermen.
Oplichting
De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:
– Slechts 30 procent van de jongeren die slachtoffer werden van online fraude, maakte hiervan melding. Ter vergelijking: onder volwassenen van 35 tot 45 jaar is dit bijna de helft (46 procent).
– Slechts 23 procent van de jongeren zegt de risico’s van online fraude te kennen en daartegen maatregelen te hebben getroffen, tegenover 43 procent van de volwassenen.
– 26 procent van de jongeren maakt zich geen zorgen over online fraude, vergeleken met slechts 11 procent van de volwassenen.
– De helft van de jongeren praat nooit met anderen over veilig bankieren of fraude.
Minder kennis, minder zorgen
ABN AMRO voerde het onderzoek uit onder 300 jongeren van 15 tot en met 17 jaar en vergeleek hun kennis en houding over online fraude met die van volwassen klanten. Hieruit bleek dat jongeren minder gevaren zien en zich weinig zorgen maken. Slechts drie op de tien jongeren meldt een fraude-incident. Dit wijst erop dat ze oplichting mogelijk als ‘normaal’ ervaren.
Vaakst slachtoffer, minste meldingen
Hoewel jongeren het vaakst slachtoffer zijn van online fraude, geven ze dit nauwelijks door. CBS-cijfers en de gegevens van ABN AMRO bevestigen dat jongeren zich bij instanties het minst vaak melden. Volgens Marco Hendriks, fraude-expert bij ABN AMRO, ontvangen bijna 40.000 jongeren jaarlijks een ‘lege doos’ door oplichting. “Fraude blijft een hardnekkig probleem, maar het is nooit normaal om opgelicht te worden”, aldus Hendriks. Hij roept jongeren op om fraude altijd te melden.
Groot risico, weinig maatregelen Jongeren scoren zichzelf een 7,0 voor digitale veiligheid, terwijl volwassenen gemiddeld een 7,3 geven. Echter, veel jongeren weten weinig over fraude en praten er nauwelijks over. Als ze hierover spreken, is dat meestal met hun ouders en zelden met vrienden.