ABN AMRO gaat werken met de Gesprek Check: een hulpmiddel in de app van de bank waarmee klanten kunnen nagaan of ze echt een bankmedewerker aan de lijn hebben. De nieuwe functie komt in de app en werkt vanaf 30 september.
De nieuwe functionaliteit staat bij de al bestaande hulpmiddelen, waarmee klanten persoonlijke voorkeuren kunnen instellen. Klanten hebben daar steeds meer behoefte aan, zo merkt de bank.
Oplichtingspraktijken zoals (bank)helpdeskfraude, waarbij een crimineel zich voordoet als bankmedewerker, worden vaak niet herkend. Uit recent onderzoek in opdracht van de bank blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders maar gedeeltelijk weet wat een bank nooit aan haar klanten vraagt.
Met de Gesprek Check kunnen particuliere klanten van de bank zelf zien of ze echt iemand van de bank aan de lijn hebben en geen mogelijke fraudeur. De check is ingevoerd omdat de bank merkte dat er steeds meer behoefte is aan dit soort hulpmiddelen. Ruim de helft (50,6 procent) van de klanten gebruikt momenteel de app om met de bank te bellen. Dat is ruim vier keer zoveel als drie jaar geleden. Eén op de vijf gebruikers van de bankapp kiest al voor pushberichten, waarmee ze snel op de hoogte zijn van veranderingen op hun betaalrekening. Daarnaast geven steeds meer klanten de voorkeur aan tweestapsverificatie, in plaats van aan de e.dentifier om in te loggen in hun online bankomgeving.
Bankmedewerker bevestigt via Gesprek Check
De nieuwe Gesprek Check functie voorziet ook in de behoefte van klanten om op een zelfstandige manier meer zekerheid in te bouwen. Als een klant twijfelt of het wel echt een medewerker is die belt, kan deze om een Gesprek Check vragen. De medewerker stuurt dan een (pop-up) bericht in de app en in Internet Bankieren en bevestigt zo het gesprek.
Jorissa Neutelings, Chief Digital Officer bij ABN AMRO, legt uit hoe de Gesprek Check werkt. “Een adviseur van ABN AMRO die met een particuliere klant belt, plaatst op dat moment een bericht in Internet Bankieren of in de ABN AMRO-app van de klant. Via die twee kanalen kunnen klanten vervolgens een pop-up zien met de bevestiging dat ze inderdaad met iemand van de bank spreken. Dat is een mooie extra manier waarop klanten op een autonome manier meer controle kunnen inbouwen bij hun bankzaken. Het voorziet echt in een belangrijke behoefte.”
Tip:
- Valse web-apps beroven Android- en iOS-gebruikers van hun inloggegevens