Er moet een eind komen aan de verleidingstechnieken van beleggingsapps. Verder is het belangrijk dat het onterechte vertrouwen in cryptovaluta niet verder groeit. Dat stelt de Autoriteit Financiële Markt in hun Jaarverslag 2018 .
De ontwikkelingen in de technologie en
data kunnen voordelen opleveren voor de consument.
Maar ze kunnen ook het klantbelang schaden,” stelt de AFM in haar jaarverslag. “Consumenten beslissen namelijk niet altijd rationeel. Bepaalde beleggingsapps spelen hier op in en maken
gebruik van verleidingstechnieken.
Daarnaast neemt volgens de Autoriteit kwetsbaarheid voor digitale criminaliteit toe. “Het is daarom belangrijk om in gesprek te blijven met de ondertoezichtstaande ondernemingen over de risico’s van cybercrime.”
De Autoriteit wil voorkomen dat er een ongefundeerd vertrouwen ontstaat in crypto’s als betaalmiddel.
Om de doelen te halen gaat de AFM meer en beter toezicht houden. De bedoeling is met dezelfde capaciteit meer financiële ondernemingen te bereiken. In 2018 is daarvoor de basis gelegd. Zo zijn medewerkers extra geschoold.
Verder is een start gemaakt met het zogeheten datagedreven toezicht. Dit maakt het toezicht effectiever en efficiënter. De Autoriteit is een samenwerking aangegaan met het Verbond voor Verzekeraars met dataverzameling.
Consumenten en beleggers
Uit gedragswetenschappelijk onderzoek blijkt dat
consumenten en beleggers vaak niet rationeel
handelen.
Daarnaast hebben we in 2018 geïnvesteerd in vroegtijdig
signaleren en analyseren van veranderingen en
bijbehorende risico’s in de financiële sector. Dit heeft
onder meer geleid tot een toezichtstrategie voor
cybercriminaliteit.