Akamai past het cloud-aanbod aan op de behoeften van de media-industrie. Volgens het bedrijf bestaan deze voornamelijk uit het voorkomen van vendor lock-in.
Om vendor lock-in te bestrijden geeft Akamai een cloud-aanbod uit dat ondersteund wordt door een steeds groter partner-netwerk. Het aanbod wordt uitgebracht tijdens IBC2024 in Amsterdam. Volgens het bedrijf is de keuzevrijheid belangrijk voor mediabedrijven doordat de industrie veel flexibiliteit nodig heeft om aan de verwachtingen van gebruikers te voldoen.
75% wenst flexibiliteit
“Streamingdiensten, omroepnetwerken en online videoplatforms vragen allemaal om meer controle over hun workflows. Ze willen niet gebonden zijn aan één leverancier. Ze willen niet belast worden voor het verplaatsen van inhoud. En ze willen niet helpen concurrerende diensten te subsidiëren. We geven ze een open platform waar ze de gewenste workflow-componenten kunnen gebruiken en uitvoeren waar en wanneer ze dat nodig achten”, zegt Jon Alexander, vicepresident product management bij Akamai.
Alexander baseert zich in zijn uitspraak op een studie die in opdracht van Akamai werd uitgevoerd door Forrester Consulting. 75 procent van de ondervraagden gaf daarbij aan dat ze het belangrijk vinden flexibiliteit te hebben zodat ze compute-resources zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker kunnen brengen, terwijl ze zelf controle blijven hebben.
In de clouddienst is een aanbod van verschillende softwareleveranciers en partners aanwezig. Zo kunnen video-diensten geoptimaliseerd worden aangeboden op vlak van levering en beveiliging. De partners helpen daarnaast een geldstroom uit de levering te halen.
Lees ook: Vultr lanceert branchegerichte industry cloud voor retail en media