De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwde afgelopen tijd meer dan 200 websites voor hun cookiebanner. Ongeveer driekwart heeft inmiddels de fout hersteld. De AP start nu handhavingsstappen tegen organisaties die hun banner nog niet hebben aangepast. De autoriteit benadrukt dat mensen zélf moeten kunnen bepalen wat er met hun gegevens gebeurt.
Vanaf februari 2024 controleert de AP structureel of Nederlandse websites op de juiste manier toestemming vragen voor tracking cookies. Deze aanpak levert resultaat op. Van de meer dan 200 gewaarschuwde organisaties heeft driekwart de cookiebanner inmiddels verbeterd. De organisaties die hun banner vooralsnog nog niet hebben aangepast, kunnen verder onderzoek of een boete verwachten. De AP blijft websites namelijk actief controleren. Een cookiebanner is het venstertje wat je te zien krijgt als je voor het eerst een website bezoekt. Daarmee wordt toestemming gevraagd voor cookies, kleine bestanden die worden opgeslagen en waarmee websites het gedrag of de voorkeuren van bezoekers kunnen volgen.
Tracking cookies wortelen diep
Volgsoftware kan volgens de AP diep ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer. Met tracking cookies kunnen organisaties mensen namelijk langdurig volgen, profielen opbouwen en gedrag voorspellen. De gegevens worden vaak gedeeld met tientallen of honderden andere partijen, buiten het zicht van de gebruikers om.
Monique Verdier, vicevoorzitter van de AP: “Met onze waarschuwingen helpen we organisaties om hun cookiebanner te verbeteren. Maar wie ook na een waarschuwing niets verandert, kan onderzoek of een boete verwachten.” Verdier benadrukt dat de eenvoudigste manier om mensen vrij te laten kiezen is door géén volgsoftware te gebruiken. Dan is er immers helemaal geen cookiebanner nodig.
“Veel mensen beseffen niet wat er allemaal met hun gegevens gebeurt”, zegt Verdier. Wie vandaag boodschappen doet of iets online koopt, kan morgen onbewust in een profiel terechtkomen dat bepaalt welke aanbiedingen, leningen of verzekeringen je wel of niet krijgt. “Bedrijven moeten zich realiseren: gegevens zijn geen handelswaar. Het gaat om mensen.”, zo besluit ze.
Strengere regels
Volgens de wet mag zo’n speciale tracking cookie alleen worden geplaatst als iemand daar vrijwillig en op basis van duidelijke, juiste informatie toestemming voor heeft gegeven. De AP heeft in april van dit jaar nog vijftig organisaties gewaarschuwd per brief vanwege misleidende cookiebanners. De toezichthouder blijft in de toekomst websites monitoren en pakt organisaties aan die hun zaak niet op orde hebben.