Black Friday-kortingen belangrijker dan duurzaamheidsprincipes

Black Friday-kortingen belangrijker dan duurzaamheidsprincipes

Hoge kortingen tijdens Black Friday en Cyber Monday zorgen ervoor dat bijna een derde (30%) van de Nederlanders hun duurzaamheidsprincipes laten varen. Dit komt door de verleidelijke prijzen. 

Dit blijkt uit onderzoek van afvalmanager Milgro. Zij interviewden duizend Nederlanders. 36 procent stelt aankopen bewust uit vanwege deze flinke kortingen. En voor een kwart (25%) geldt zelfs dat hun aankopen tijdens deze dagen minder duurzaam zijn dan in vergelijking met de rest van het jaar. 

Eén van de duurzaamheidsprincipes die men overboord gooit is de koop van tweedehands producten. Zo geeft 42 procent aan dat de scherp geprijsde artikelen hen ervan weerhouden om ze op dat moment tweedehands te kopen. In tegenstelling tot tweedehands is een op de drie (31%) wel geneigd om refurbished producten te kopen áls de korting vergelijkbaar is met die van de nieuwe producten.

Betere voorlichting leidt tot duurzamere keuzes

Hoewel Nederlanders zich gemakkelijk laten verleiden door hoge kortingen, staan ze wel open voor duurzamere keuzes bij betere voorlichting tijdens hun aankoopproces. 37 procent zou een andere keuze maken als er alternatieve opties voor nieuw zoals tweedehands, tweedekans of refurbished producten worden aangeboden. Daarnaast geeft 28 procent aan duurzamer te kiezen bij meer informatie over de herkomst van het product. Bijna een kwart (24%) kiest voor minder of herbruikbare verpakkingen wanneer dit beschikbaar is, en 22 procent maakt een betere keuze als zij meer inzicht krijgt in het gebruik van materialen, zoals gerecycled of biologisch afbreekbaar materiaal. 

Hoewel het logisch lijkt om duurzamere alternatieven vooral online aan te bieden, blijkt uit de cijfers dat fysieke winkels nog steeds populair zijn onder de Nederlanders. Zo geeft 44 procent de voorkeur aan winkelen in de winkelstraat, terwijl 42 procent meestal producten online koopt. Daarnaast koopt tien procent het vaakst tweedehandsproducten, waarvan vijf procent via online platforms en vier procent in kringloopwinkels. Opvallend is dat vrouwen vaker tweedehands kopen dan mannen (14% tegenover 7%).