Marketeers lopen voor op hun IT-collega’s bij de adoptie van GenAI. Toch benutten CMO’s nog niet het volledige potentieel van de technologie vanwege kennisgebrek. Daardoor laten ze kansen liggen. Dat blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research.
Zeker 90 procent van de organisaties wil tegen 2025 investeren in generatieve AI (GenAI) voor marketingdoeleinden. Tegelijkertijd geeft echter 90 procent van de CMO’s toe dat zij GenAI of de potentiële impact ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen.
Dat gebrek aan kennis kan de implementatie van geavanceerdere toepassingen belemmeren. Op het gebied van GenAI loopt de marketingsector voor op andere bedrijfsfuncties, zoals IT. Ongeveer 75 procent van de marketeers maakt volgens het onderzoek momenteel gebruik van GenAI in hun dagelijkse werkzaamheden. Toch doen bedrijven met GenAI vaak alleen eenvoudige taken, zoals schrijven, redigeren en creëren van content, terwijl het potentieel ervan veel verder reikt. Slechts een beperkt aantal organisaties gebruikt van meer geavanceerde marketingtoepassingen,
Onvoldoende kennis remt de inzet
Zo blijkt dat slechts 18 procent de technologie toepast voor het opbouwen van doelgroepen. Zestien procent zet GenAI in om het klanttraject in kaart te brengen en veertien procent gebruikt het voor prijsoptimalisatie. Voor het targeten van specifieke doelgroepen gebruikt 19 procent toepassingen met GenAI.
Volgens de onderzoekers van SAS zien marketeers zeker de rendementen als ze GenAI inzetten. Vooral in de personalisatie (92%), klanttevredenheid en -retentie (89%), verwerken van grote datasets (88%) en de nauwkeurigheid van voorspellende analyses (88%) zijn goede resultaten.
Marketeers verwachten wel hun gebruik van GenAI in de komende één tot twee jaar uit te breiden. Ze hopen daarmee tijd en kosten te besparen (63%), risicomanagement en compliance te verbeteren (62%) en efficiënter om te gaan met grote datasets (60%). Daarnaast voorziet één op de vijf dat ze immersieve toepassingen zoals adaptive virtual reality. Bij organisaties die GenAI al volledig hebben geïmplementeerd loopt dit op tot drie op de tien.
Ondanks de belofte van GenAI is kennisgebrek en gebrek aan strategische richting bij CMO’s een uitdaging voor een succesvolle implementatie. Er heerst ook bezorgdheid over privacy en vertrouwen. Zes op de tien marketeers (61%) noemt databeveiliging als grootste zorg. Eenzelfde percentage maakt zich zorgen over dataprivacy. Dit zijn de meest voorkomende zorgen en niet zonder reden. Hoewel een derde van de organisaties een goed ontwikkeld governance-framework voor datamanagement heeft, geldt dit voor minder dan één op de tien op het gebied van GenAI. Zelfs onder degenen die GenAI al volledig inzetten voor marketing, heeft zeker vier op de tien nog geen goed functionerend governance-framework.
Tip:
- Inspecteur GenAI: artificiële intelligentie helpt misdaad te bestrijden