Alphabet rapporteert dinsdag waarschijnlijk de traagste omzetgroei sinds een jaar. Dit vanwege toenemende concurrentie die de kernactiviteiten Google Search en YouTube beïnvloedt.
Dit meldt Reuters. Vooral Amazon en TikTok winnen aan populariteit bij adverteerders. Het bedreigt Alphabet’s lange dominantie op de digitale advertentiemarkt. Daarnaast zien regelgevers Alphabet als een mogelijk monopolie, waardoor men een opdeling van Google overweegt.
Zoekmarkt wordt opgeschud
Ondanks de uitdagingen stijgt de omzet van Google Search naar verwachting met 11,6% in het derde kwartaal, wat echter lager is dan de 13,8% groei in het vorige kwartaal. Analisten stellen dat nieuwe spelers, zoals Perplexity en ChatGPT, de zoekmarkt opschudden. Ook ervaart men Google als traag in de ontwikkeling van generatieve AI.
Bovendien meldde onderzoeksbureau eMarketer dat Google’s marktaandeel in de Amerikaanse zoekadvertentiemarkt volgend jaar onder de 50% zou kunnen zakken, terwijl Amazon naar verwachting 24% van deze markt in handen krijgt.
Advertenties toevoegen
Alphabet tracht zijn concurrentiepositie te versterken door advertenties toe te voegen aan AI-gegenereerde samenvattingen bovenaan zoekresultaten. Deze strategie is bedoeld om klanten en inkomsten te behouden. Dit hoewel Alphabet’s aandelen in het derde kwartaal bijna 9% daalden, de grootste daling sinds 2022.
YouTube heeft ook omzetverlies ondervonden doordat adverteerders naar goedkopere advertentieruimtes bij streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime Video overstappen. Toch verwachten analisten een lichte boost voor YouTube dankzij politieke advertenties in het derde kwartaal.
Sterke groei Google Cloud
Aan de positieve kant vertoont Google Cloud sterke groei met een verwachte omzetstijging van 29,2%, de hoogste in zeven kwartalen. Dit komt door verhoogde investeringen van klanten in AI-diensten, zoals het Vertex AI-platform, waarmee bedrijven eigen AI-modellen kunnen bouwen.
Hoewel Alphabet waarschuwde dat de kapitaaluitgaven hoog blijven om de AI-concurrentie bij te houden, kunnen beleggers mogelijk meer kostenbesparende maatregelen verwachten onder de nieuwe financiële leiding van Anat Ashkenazi. Analisten geloven dat haar benoeming ruimte biedt voor verdere kostenverlagingen, nadat het bedrijf eerder dit jaar slechts beperkt personeel ontsloeg.