2min Security

Disney stopt met Slack na datalek

Disney stopt met Slack na datalek

The Walt Disney Company zal het samenwerkingsplatform Slack niet langer gebruiken voor interne communicatie binnen het bedrijf.

Dit meldt CNBC. De Slack-server van het bedrijf werd in juli gehackt, waarbij meer dan een terabyte aan bedrijfsgegevens openbaar werd gemaakt. Volgens een memo van Disney’s Chief Financial Officer Hugh Johnston, in handen van CNBC, zullen de meeste bedrijfseenheden van Disney tegen het einde van het volgende fiscale kwartaal stoppen met het gebruik van Slack.

Andere samenwerkingstools

Het bedrijf was al begonnen met de overstap naar nieuwe interne “gestroomlijnde samenwerkingstools voor het hele bedrijf”, maar liet medewerkers en castleden donderdag officieel weten dat de meeste bedrijfseenheden tegen het einde van het volgende fiscale kwartaal zullen stoppen met het gebruik van Slack, volgens de memo van Johnston.

Disney meldde investeerders in augustus dat het datalek in de zomer, waarbij een forse hoeveelheid financiële informatie, computercodes en details over nog niet uitgebrachte projecten was betrokken, naar verwachting geen materiële impact zou hebben op de bedrijfsvoering of financiële prestaties van het bedrijf.

Security op orde

Vertegenwoordigers van Disney en Salesforce, het moederbedrijf van Slack, reageerden niet direct op het verzoek van CNBC om commentaar.

“Onze beveiliging is ijzersterk,” merkte Marc Benioff, CEO van Salesforce wel op tijdens een interview met Bloomberg tijdens de jaarlijkse Dreamforce-conferentie van het bedrijf. “Eindgebruikers moeten ook de juiste maatregelen nemen om phishingaanvallen te voorkomen en de sociale engineering van hun werknemers te beperken,” voegde hij toe. “Wij kunnen onze rol vervullen, maar onze klanten moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen.”

Geen afscheid van Salesforce

Benioff merkte op dat Disney nog steeds Salesforce-producten gebruikt in andere afdelingen van het bedrijf, zoals in de Disney-winkel, Disney-gidsen, verkoop- en service-activiteiten en callcenters.