De Europese Commissie legt de eigenaar van Facebook, Meta, een boete van €797,72 miljoen op. Dit wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor persoonlijke sociale netwerken. Facebook zou zijn online marktplaatsdienst Facebook voortrekken.
Volgens de EU-autoriteit schaadt Meta de concurrentie door zijn online advertentieservice Facebook Marketplace te koppelen aan het persoonlijke sociale netwerk Facebook. Dit meldt EuroNews.
Distributievoordeel
“Facebook-gebruikers krijgen automatisch toegang. En ze worden regelmatig blootgesteld aan Facebook Marketplace, of ze dat nu willen of niet,” stelt de Commissie in een verklaring. “Concurrenten van Facebook Marketplace kunnen worden uitgesloten omdat de koppeling Facebook Marketplace een aanzienlijk distributievoordeel geeft dat concurrenten niet kunnen evenaren.”
Facebook Marketplace is een online-advertentieservice die het bedrijf aanbiedt op het sociale netwerk Facebook. De manier waarop het is geïntegreerd in het persoonlijke sociale netwerk belemmert de concurrentie op de online advertentiesmarkt, aldus de Commissie.
Oneerlijke handelsvoorwaarden
De EU-autoriteit ontdekte volgens EuroNews ook dat Meta oneerlijke handelsvoorwaarden oplegt aan andere aanbieders van online-advertentieservices op Facebook en Instagram. Dit door gebruik te maken van gegevens die gegenereerd zijn door concurrenten ten gunste van zijn eigen Facebook Marketplace.
De voorwaarden die aan deze concurrenten worden aangeboden omvatten een onbeperkt gebruik van hun gegevens. Een EU-functionaris meldde EuroNews echter dat de gegevens die Meta gebruikte ook indirect waren verzameld uit de kliks van gebruikers.
Keuzevrijheid voor gebruikers
Meta heeft nu 60 dagen om te voldoen aan de beslissing van de Commissie. In de tussentijd kan het oplossingen voorstellen om Facebook Marketplace los te koppelen van zijn persoonlijke sociale netwerk. Welke oplossing de digitale gigant ook vindt, deze zal de gebruiker keuzevrijheid moeten geven, aldus dezelfde EU-functionaris.
In een verklaring kondigde het bedrijf aan dat het de beslissing zal aanvechten. Volgens Meta is de markt sinds het EU-onderzoek naar Facebook Marketplace in 2021 is gestart, veranderd en kunnen veel andere aanbieders nu concurreren.