Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kondigde aan dat Europese gebruikers voortaan kunnen kiezen om minder gepersonaliseerde advertenties te zien, zonder dat zij hiervoor een betaald, advertentievrij abonnement hoeven af te sluiten. Dit besluit volgt op druk van Europese toezichthouders, die zorgen uitten over privacy en concurrentieverstoringen.
Advertenties
Meta bood in de Europese Unie al ruim een jaar een betaalde versie van Facebook en Instagram aan zonder advertenties, als onderdeel van een strategie om te voldoen aan de strenge privacyregels. Toch vond de Europese Commissie deze aanpak onvoldoende en waarschuwde Meta voor de mogelijke gevolgen van een ‘valse keuze’ voor gebruikers. Als reactie daarop introduceert Meta nu een tussenoptie, waarmee gebruikers kunnen kiezen voor minder gepersonaliseerde advertenties.
In een recente blogpost verduidelijkt Meta dat gebruikers nog steeds de mogelijkheid behouden om te kiezen tussen het advertentievrije abonnement en de bestaande gratis versie met advertenties. Binnen enkele weken kunnen gratis gebruikers echter ook kiezen voor advertenties die minder specifiek zijn afgestemd op hun persoonlijke interesses. Dit nieuwe systeem richt zich uitsluitend op gegevens uit de huidige sessie van de gebruiker op Facebook of Instagram, met een terugblik van maximaal twee uur. Daarnaast worden alleen basisgegevens, zoals leeftijd, locatie en geslacht, meegenomen in de advertentietargeting. Diepe persoonlijke profielen, opgebouwd uit langdurige gebruiksgegevens, worden niet gebruikt voor deze minder gepersonaliseerde advertenties.
Voorkeuren
Meta erkent dat de relevantie van de advertenties kan afnemen door het gebruik van minder gegevens, en waarschuwt dat gebruikers advertenties kunnen zien die minder goed aansluiten bij hun voorkeuren. “Deze nieuwe keuze geeft mensen extra controle over hun data en advertentie-ervaring, maar kan leiden tot minder relevante advertenties,” aldus Meta in de blogpost. “Het verlagen van de relevantie is onvermijdelijk omdat er veel minder gegevens worden gebruikt om deze advertenties te tonen.”
Met deze wijziging biedt Meta Europese gebruikers een flexibele oplossing in hun advertentie-ervaring, en komt het tegemoet aan de eisen van Europese toezichthouders om gebruikers meer controle over hun privacy te geven.