Meta verscherpt de databeperkingen voor Business Tools. Dat beïnvloedt aangepaste doelgroepen (‘custom audiences’) en rapportages van adverteerders. Industrie-experts adviseren gebruikers om zich voor te bereiden op privacygerichte wijzigingen.
Meta beperkt de toegang tot gegevens in zijn Business Tools, dit meldt Search Engine Journal. Aangepaste doelgroepen en advertentiesets kunnen worden beïnvloed of gepauzeerd. Adverteerders moeten hun tracking- en rapportagestrategieën daarom aanpassen.
Meta informeerde bedrijven per e-mail over de aankomende wijzigingen in zijn zakelijke tools. De wijzigingen kunnen van invloed zijn op de manier waarop ondernemingen Meta’s platforms gebruiken voor advertenties.
Belangrijke wijzigingen
Volgens de e-mail die Meta naar adverteerders stuurde is het moederbedrijf van onder meer Facebook van plan om automatisch bepaalde gegevens te beperken. Denk daarbij aan het delen van URL’s en customized parameters. Het bedrijf stelt dat deze aanpassing de kans vermindert dat gebruikers informatie delen op een manier die in strijd is met de voorwaarden van de Business Tools.
Potentiële effecten voor adverteerders
De e-mail van Meta schetst verschillende manieren waarop deze wijzigingen bedrijven kunnen beïnvloeden. Adverteerders moeten aangepaste doelgroepen mogelijk anders inrichten als ze regels gebruiken die gegevens bevatten die Meta beperkt. Daarnaast is het zo dat Meta sommige advertentiesets ‘pauzeert’ als aangepaste doelgroepen worden geweigerd. Of als ze niet meer kunnen worden bijgewerkt. En tot slot verandert het monitoren in de Events Manager. Zo zullen ‘restricted data’ na het ingaan van de wijzigingen niet langer in rapportages worden opgenomen.
Gebruikersprivacy
Deze veranderingen komen op een moment dat we een bredere verschuiving in de industrie zien. En wel naar strengere maatregelen voor de privacy van gebruikers. Naarmate digitale platforms hun praktijken ontwikkelen, moeten adverteerders hun strategieën aanpassen om die af te stemmen op nieuwe beleidsregels voor gegevensgebruik.
Meta heeft geen exacte datum gespecificeerd voor de implementatie van deze veranderingen. Adverteerders wordt geadviseerd berichtgeving te blijven volgen om op de hoogte te blijven. Daarnaast moeten ze zich voorbereiden op mogelijke aanpassingen.