Als gevolg van de Digital Markets Act (DMA) voert Meta aanzienlijke aanpassingen door in WhatsApp en Messenger. Dit om interoperabiliteit met berichtendiensten van andere aanbieders mogelijk te maken.
Dit betekent dat gebruikers in Europa nu de optie krijgen om te communiceren met mensen die andere berichtendiensten gebruiken.
Third-Party Chats
Toen de DMA eerder dit jaar van kracht werd, deelde Meta technische details over hoe het bedrijf deze ‘derde partij chats’ wilde realiseren. En hoe het een technische oplossing ontwikkelde die de privacy en beveiliging van gebruikers zo goed mogelijk beschermt.
“Na zes maanden hard werken aan nieuwe functies, het creëren van een nieuwe gebruikerservaring en het verzamelen van feedback van potentiële partners en andere belanghebbenden, geven we graag een update over hoe deze derde partij chats eruit zien op WhatsApp en Messenger,” schrijft Meta.
Nieuwe meldingen
Het bedrijf meldt dat het nieuwe meldingen toevoegde aan WhatsApp en Messenger. Die informeren gebruikers over chats van een andere dienst. “Elke keer dat een nieuwe dienst van een derde partij beschikbaar komt, zullen we de gebruikers hiervan op de hoogte stellen.”
Meta ontwierp naar eigen zeggen ook een “eenvoudig onboardingproces waar gebruikers meer kunnen leren over derde partij chats en de functie kunnen inschakelen. Gebruikers kunnen kiezen van welke derde partij apps ze berichten willen ontvangen en hoe ze hun inbox beheren.”
Samenwerking met derden
Het bouwen van derde partij chats is technisch uitdagend, stelt Meta. “Het waarborgen van privacy en veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid.” De aanbieder stelt dat al veel is bereikt. “Maar er is nog veel meer te doen. We blijven samenwerken met derde partij berichtendiensten om de veiligste en beste ervaring te bieden.”
Gebruikers zullen de optie voor derde partij chats zien zodra een dergelijke dienst de benodigde technologie heeft gebouwd, getest en gelanceerd om een positieve en veilige gebruikerservaring te garanderen.