De update van Google van de AIO-ranglijst (AI Overviews) bevoordeelt grotere winkelgerelateerde advertenties en duwt andere resultaten naar beneden. Dat komt vooral door toevoeging van advertenties in AI Overviews.
Het goede nieuws voor zoekmarketeers is wel dat AIO in winkelzoekopdrachten zich stabiliseert. Deze ranglijsten komen steeds vaker overeen met sites die doorgaans ook in de organische zoekresultaten voorkomen.
BrightEdge volgt sinds 1 november vorig jaar een consistente reeks zoekwoorden die miljarden zoekopdrachten in negen sectoren vertegenwoordigen. Het belangrijkste punt is dat de website elke maand dezelfde zoekopdrachten volgt met de BrightEdge Generative Parser (TM), die AIO-zoekresultaten, detecteert, volgt en analyseert. Zo ontstaat inzicht in dagelijkse en langjarige trends.
E-commerce-gerelateerde YouTube-weergaven binnen AIO stegen in september met 121 procent, wat erop kan duiden dat gebruikers graag video’s bekijken terwijl ze online shoppen. Dit laat vooral het belang zien van influencers en kan wijzen in de richting van nieuwe strategieën waarbij je video-inhoud in de zoekresultaten voor winkelgerelateerd gebruik laat zien.
Sommige zoektermen dalen in AIO voor winkelen
AIO voor winkelen was niet alleen maar groei in september, zo blijkt uit de data. Zo daalde het aantal vragen voor specifieke producten met 7,2 procent en die voor meubels en woondecoratie met 2,7 procent. Zoekopdrachten voor kleding en mode daalden met 2,2 procent. Het aantal zoekopdrachten met ‘beste’ daalde met 1,7 procent. Zoeken naar handleidingen en instructieve zoekopdrachten voor winkelen daalde met 1,6 procent.
In september merkte BrightEdge een trend op waarbij AI-overzichten steeds vaker links naar websites lieten zien die overeenkwamen met de organische zoekresultaten. De traditionele rankingfactoren die een website bovenaan de organische zoekresultaten plaatst, gaan dus hun vruchten afwerpen in weergaven in AIO.
De gegevens lieten een verbetering van 8 procent zien in de dagelijkse stabiliteit en een fluctuatie van minder dan 1 procent in de pixelgrootte van AIO-panelen. De zoekresultaten van AIO zijn intussen dus betrouwbaarder. De volatiliteit in winkelgerelateerde zoekopdrachten daalde met 37 procent (sinds begin augustus) tot 26 procent (sinds eind september). De ranglijsten zouden volgens de resultaten dus consistenter moeten zijn. Deze trend zet zich waarschijnlijk door in het kerstaankopenseizoen dat in november begint, is de verwachting.
AI-overzichtsresultaten
Die stabiliteit ging gepaard met een vermindering van 15 procent in trefwoorden met een AIO. Dit toont aan hoe nauwkeurig zoekopdrachten naar webpagina-onderwerpen zijn, en lijkt het effect te zijn van een groter gebruik van natuurlijke taal in zoekopdrachten.
Die trend naar nauwkeurigere en beknoptere AIO’s begon in augustus en zette zich voort tot en met september. Rond die tijd kortte Google AIO de ongeordende lijsten met nog eens 14,6 procent in ten opzichte van augustus. Samengevouwen ongeordende lijsten tonen een beknopt antwoord in het zichtbare deel en aanvullende informatie als gebruikers daarop klikken. Die trend zette zich in oktober voort, waarbij het percentage ongeordende bedrijven met nog eens 20 procent toenam. Ter vergelijking: het aantal keren dat de AIO-productcarrousel werd geactiveerd kende in die tijd een stijging van 300 procent sinds de eerste uitrol. Dat verklaart ook het ‘wegdrukken’ van andere resultaten.