Europees Parlement keurt nieuwe regels voor digitale platforms goed

Europees Parlement keurt nieuwe regels voor digitale platforms goed

Het Europees Parlement stemde dinsdag in met de nieuwe Digital Markets Act (DMA). Nederland is één van de aanjagers. De DMA is vanaf 2023 van kracht. Ook de Digital Services Act (DSA) kreeg groen licht en gaat in 2024 in. Eind 2023 treedt bovendien de Data Governance Act (DGA) in werking.

Meer concurrentie

De DMA beschermt consumenten en ondernemers en zorgt voor meer concurrentie en gemak op digitale markten. Zo moet je straks bijvoorbeeld individuele berichten kunnen sturen van de ene naar de andere berichtendienst. Ook mogen appontwikkelaars niet meer worden gedwongen om het betaalsysteem te gebruiken van een appstore. En mogen eigen producten of diensten van bepaalde platforms niet zomaar meer bovenaan de zoekresultaten worden gezet.

Meldingsplicht

De DMA introduceert extra markt-, en fusietoezicht én concurrentieregels voor de wereldwijd vijftien tot twintig grootste online platforms. Dit, door middel van een zogenoemde poortwachterspositie waar gebruikers nauwelijks omheen kunnen. Deze groep online platforms moet zich ook aan diverse verboden en verplichtingen houden op straffe van hoge boetes. Voorbeelden hiervan zijn een verbod op het bevoordelen van eigen diensten en producten. Naast de mogelijkheid om data van een platform naar een ander platform mee te nemen. En de mogelijkheid vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen. Verder komt er een meldingsplicht om fusies en overnames te kunnen beoordelen.

Criteria

Een platform valt als poortwachter onder de DMA als het dezelfde kernplatformdienst in ten minste drie EU-lidstaten levert en in de laatste drie jaar een jaaromzet van 7,5 miljard euro in de EU heeft gerealiseerd. Of als het een marktwaarde heeft van minstens 75 miljard euro in het afgelopen jaar. Ook moet zo’n platform gedurende drie jaar ten minste 45 miljoen actieve eindgebruikers hebben en ten minste 10.000 zakelijke gebruikers die in de EU gevestigd zijn.

De DSA bestaat uit regels voor de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van internetaanbieders, hostingbedrijven, online platformen, zoekmachines en marktplaatsen voor de activiteiten via hun diensten.

Illegale inhoud bestrijden</h4
Zo moeten online marktplaatsen vanaf begin 2024 meer informatie inwinnen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten verkopen via hun platform. Ook verplicht de DSA straks aanbieders van hosting- en platformdiensten om illegale online inhoud te bestrijden én hierover uitgebreider gebruikers te informeren. Digitale aanbieders moeten daarom het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts beter uitleggen. Daarnaast biedt de DSA ook de mogelijkheid om burgers beter te beschermen tegen desinformatie en nepnieuws en betere bescherming van grond- en mensenrechten.