De mobiele versie van zoekmachine Google gaat markeren welke sites goed leesbaar zijn op smartphones. Deze pagina’s krijgen een label met de tekst ‘mobile friendly’, zo meldt Google op een blog voor websitebeheerders. De zoekgigant zegt de stap te nemen vanwege de groeiende frustratie van smartphonegebruikers als zij op een link klikken die vervolgens moeilijk leesbaar is. De labels verschijnen de komende weken op alle wereldwijde varianten van de Google-zoekmachine.
Sites worden als mobielvriendelijk bestempeld als zij geen gebruik maken van software als Flash. Dergelijke software wordt namelijk niet ondersteund door veel mobiele apparaten. Verder moet tekst leesbaar zijn zonder te zoomen en er moet genoeg ruimte zitten tussen links zodat je gemakkelijk de juiste kunt aantikken.
Voor wie dit nog niet op orde heeft geeft Google een aantal tips:
- Check de pagina eerst met de Mobile Friendly Test
- Webmasters: lees het vernieuwde stuk op Webmasters Mobile Guide over het maken van een ‘mobielvriendelijke’ site
- Bekijk het Mobile usability report in Google Webmaster Tools. daarin vind je de verbertpunten voor de hele site
- Stap desnoods over naar een CMS dat in mobiel gebruik voorziet
De links zijn nu nog allemaal Engels, maar worden in de komende weken in diverse andere talen aangeboden.