Drie op de tien (28%) HR-professionals verwachten dat zij volgend jaar personeel verliezen door de inflatie. Zij kunnen niet meebewegen met de stijgende loonkosten. Bijna een kwart (24%) geeft aan dat zij door de hogere loonkosten geen budget meer hebben voor personeelsuitjes of andere extra’s voor medewerkers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Visma YouServe onder ruim 500 HR-professionals.
Het gebrek aan budget vertaalt volgens het onderzoek zich niet alleen in minder personeelsuitjes, maar ook in lage tot geen beloningen voor loyale medewerkers die al langere tijd in dienst zijn. Zo geeft meer dan de helft (52%) van de organisaties aan haar medewerkers niet te belonen bij een vijfjarig jubileum. Veertien procent geeft haar medewerkers een attentie met een waarde tussen de nul en honderd euro, en tien procent trakteert taart voor de afdeling. Toch blijkt het belonen van een jubileum voor een deel van de HR-professionals een bewuste keuze. Zeventien procent vindt namelijk dat investeren in het behoud van personeel hen niets oplevert. Daarnaast gelooft 39 procent dat een hoge werknemerstevredenheid geen garantie biedt dat medewerkers bij een organisatie blijven werken.
Sharon Parinussa, HR director bij Visma YouServe: “Veel HR-professionals zijn gefocust op het behoud van medewerkers en dan wordt er automatisch ook gekeken naar het salaris. Door de inflatie hebben veel bedrijven hun lonen verhoogd, maar ook zij bereiken op een bepaald moment een plafond waarbij er geen ruimte is voor nog een verhoging. Maar het draait niet enkel om een hoog salaris om medewerkers te behouden. We zien nu vooral een verschuiving waarbij werk moet aansluiten op de persoonlijke waarden. Denk bijvoorbeeld aan een optimale work-life integratie en een grotere behoefte voor persoonlijke ontwikkeling, zinvol werk en impact maken. De optie om remote te werken, extra vakantiedagen en een fijne werkomgeving is voor veel medewerkers ook belangrijker dan alleen een hoog salaris. Werk vooral toe naar een werkomgeving waar iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt, en probeer continu de arbeidsvoorwaarden te optimaliseren.”
Lees ook:
- AI bespaart Salesforce-medewerkers 50.000 uur werk