De interactieve fotodienst Instagram wordt de komende tijd voorzien van tweetrapsverificatie. Met de extra beveiligingslaag moet het moeilijker worden om automatisch op het netwerk in te loggen. Het bedrijf heeft dit eerder deze week bevestigd aan techsite TechCrunch.
Momenteel hebben gebruikers van het populaire sociale medium voor het inloggen enkel gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Volgens de nieuwe methode, die overigens nog wel optioneel is, wordt aan het account een mobiel nummer gekoppeld. Wie dan inlogt bij Instagram krijgt via sms een extra code. Alleen door die in te toetsen is de inlog geslaagd.
De methode is niet nieuw. Andere online diensten als Twitter, Facebook en Google, hebben deze tweetraps-methode al langer, en eveneens als optie toegevoegd.
In een vroege testversie werden bij Instagram ook herstelcodes gevonden. Het lijkt dus logisch dat ze ook in de uiteindelijke versie gebruikt gaan worden. Deze codes, die je meteen bij de configuratie ontvangt en moet noteren, zijn te gebruiken als je onverhoopt de telefoon kwijt bent.
Met de instelling van de tweetrapsverfificatie lijkt de fotodienst te werken aan professionalisering.
Onlangs werd het bijvoorbeeld mogelijk om in de app op een ander account over te schakelen. Handig voor gebruikers die zowel een privé als een werkaccount hebben.
Verder toont het netwerk sinds kort ook het aantal weergaven van een geüploade video en niet meer alleen het aantal likes. De maatregelen zijn vooral aantrekkelijk voor (potentiële) adverteerders.