Nieuw onderzoek van Unisys laat zien dat IT-professionals in 2018 gemiddeld drie datadiefstallen meldden, met uitschieters van elf diefstallen. Daarnaast meldden zij in hetzelfde jaar gemiddeld negen zeer hevige beveiligingsproblemen per maand.
In het onderzoek, uitgevoerd door Information Services Group (ISG), werden 404 zakelijke IT-professionals in Noord-Amerika, Europa en Azië/Oceanië gevraagd naar hun beveiligingsoperatie. De resultaten laten zien dat deelnemers weten wat hun uitdagingen zijn, maar ook snappen hoe belangrijk het is om de werkplek adequaat te beveiligen, nu bedrijven die steeds meer verplaatsen naar de cloud en mobiele platforms: tussen 2016 en 2020 zullen lokale workloads afnemen van 55 procent tot 20 procent. ISG voorspelt dat 60 procent van alle bedrijven wereldwijd daardoor te maken zal krijgen met nieuwe beveiligingsproblemen.
Om deze uitdagingen aan te kunnen, wordt de adoptie van een zero trust-model aanbevolen: een benadering van beveiliging die erkent dat dreigingen niet enkel van buiten komen, maar ook binnen het vertrouwde gebied kunnen ontstaan. Daarom krijgen gebruikers zo min mogelijk toegang. Deze aanpak vraagt om een combinatie van microsegmentatie en beveiligingsdiensten als security information & event management (SIEM), bescherming van endpoints en risico-assessment. Dat voorkomt dat er nieuwe aankopen moeten worden gedaan die de toch al complexe omgeving nog ingewikkelder zouden maken.
“In dit tijdperk van digitale transformatie snappen beveiligingsprofessionals dat digitaal vertrouwen cruciaal is. Als dat niet goed geregeld is, zullen organisaties daar grote problemen door krijgen”, zegt Doug Saylors, research director bij ISG. “Bedrijven die dit als eerste adopteren en weten in te zetten, creëren competitieve voordelen als gevolg van een betere band met klanten en operationele excellentie.”
Het onderzoek laat zien dat IT-professionals oog hebben voor bedreigingen van buitenaf, maar ook inzien dat een goede interne beveiligingscultuur onmisbaar is. Uit twaalf IT-beveiligingsuitdagingen koos 43 procent voor “externe dreigingen”. Beveiligingsuitdagingen als gevolg van 24/7-operatie volgde met 36 procent, en uitdagingen die samenhangen met verouderde technologie kwam op de derde plek met 34 procent.
“Vertrouwen in digitale bedrijfsvoering wordt verdiend met iedere digitale interactie binnen het bedrijf”, zegt Tom Patterson, chief trust officer bij Unisys. “Dat betekent dat vertrouwen moet worden verweven met het hele ecosysteem van werknemers, partners, leveranciers en klanten. Door te werken met resistente en veerkrachtige systemen, vertrouwde identiteiten in te richten en te focussen op klantsucces, is het mogelijk om vertrouwen tot een kritieke succesfactor te maken.”