Online wisten handelaren in september van dit jaar 10,5 procent meer omzet te realiseren dan in dezelfde maand van 2023. Daarmee scoort online veel beter dan andere kanalen.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De totale detailhandel zette in september van dit jaar 2,6 procent meer om dan in september 2023. Het verkoopvolume was 1,2 procent hoger.
Krimp in de foodsector
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 5,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 1,8 procent.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in september. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de totale omzet van de detailhandel 0,2 procent lager dan in september 2023.
Forse stijging online-omzet
Webwinkels (die als hoofdactiviteit de verkoop via internet hebben) hebben 12,1 procent meer omgezet. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 8,3 procent lager.
De digitale omzet van de kledingwinkels, de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de winkels in consumentenelektronica lag in september 2024 hoger dan in september 2023.
Eerdere voorspellingen
ING Research verwachtte eerder al dat de onlineverkoop fors zou stijgen over het hele jaar 2024. De bank schreef in augustus van dit jaar: “Naar verwachting neemt de online-omzet in ons land dit jaar 8 procent toe. Dit terwijl de omzet van de totale detailhandel maar 2 procent zal toenemen. Dit heeft te maken met een verwachte omzetdaling van supermarkten, vanwege het tabaksverbod.”
Volgens het onderzoek van ING Research nam de onlineverkoop in 2023 toe met 6 procent, ten opzichte van een jaar eerder. In 2022 nam de omzet zelfs af, met 0,3 procent ten opzichte van 2021. Na een sterke groei tijdens de coronapandemie is e-commerce in Nederland weer op een stabieler niveau gekomen.