OVV: alarmnummer112 te afhankelijk van 1 provider

OVV: alarmnummer112 te afhankelijk van 1 provider

De overheid moet nog eens goed kijken naar de afhankelijkheid van het alarmnummer 112 van telecomprovider KPN. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een brief aan de Tweede Kamer.

In de brief aan de minister van Justitie en Veiligheid geeft de Onderzoeksraad zijn visie op de drie onderzoeken. De Raad plaatst duidelijke kanttekeningen over zaken die ondanks de onderzoeken geen aandacht krijgen.

De brief komt na een onderzoek naar de grote storing van 24 juni 2019 bij KPN. Daardoor was het alarmnummer 112 maar ook 0900 – 8844 ruim drie uur nagenoeg onbereikbaar. De ramp was compleet toen tegelijk ook een storing was in het 4G-netwerk dat KPN gebruikt voor het versturen van NL-Alerts. Met als gevolg dat dit netwerk onbruikbaar was voor de informatie aan burgers over de bereikbaarheid van het alarmnummer.

Als gevolg van de storing gingen Politie, brandweer en ambulancediensten in extra grote getale de straat op. De politie activeerde een “Nationale Staf Grootschalig en Bijzonder optreden”. De veiligheidsregio’s schaalden op naar GRIP2 en hebben hun noodplannen geactiveerd.

Na de storing deden drie inspectiediensten afzonderlijk onderzoek. Ten eerste naar de (technische) oorzaken van de storing bij KPN, ten tweede naar de bereikbaarheid van de hulpdiensten en verder de knelpunten bij de hulpverlenende instanties.

Onderzoek door drie inspectiediensten

De Onderzoeksraad besloot uiteindelijk geen eigen onderzoek te starten. Men wilde eerst de uitkomsten van de onderzoeken door de verschillende inspecties afwachten. Op 25 juni 2020 gingen de drie rapporten naar de Tweede Kamer. Daarna was de Onderzoeksraad zelf aan de beurt.

Ondanks het grondige onderzoek van de inspectiediensten en de nuttige conclusies, stelt de Onderzoeksraad dat diverse zaken geen aandacht krijgen. Zo staat niemand stil bij de afhankelijkheid van één provider voor het 112-alarmeringssysteem en de onwenselijke kwetsbaarheid die dat oplevert.

Ook een kritische analyse van de 112-keten als geheel ontbreekt. Dit terwijl de storing in juni 2019 – net als eerdere storingen in 2015 en 2017 – laat zien dat een storing in een onderdeel van de keten effect heeft op het geheel. De Onderzoeksraad zet daarom vraagtekens bij het lerend vermogen van de betrokken organisaties.

 

Lees ook: