2min Security

Phishing-aanvallen zijn de grootste smartphone-beveiligingsdreiging voor consumenten

Phishing-aanvallen zijn de grootste smartphone-beveiligingsdreiging voor consumenten

Uit recent onderzoek van Omdia blijkt dat de beveiligingsmogelijkheden van verschillende toonaangevende smartphones, waaronder die van Apple, Google en Samsung, tekortschieten bij het detecteren van veelvoorkomende phishing-aanvallen.

Tijdens het vierde jaarlijkse Omdia Mobile Device Security Scorecard-onderzoek werden 1.572 consumenten in oktober 2024 ondervraagd in dertien grote landen verspreid over Amerika, Azië en Oceanië, en Europa. De enquête onderzocht demografische gegevens van smartphonegebruikers, hun beveiligingszorgen en perceptie van de meest voorkomende dreigingen.

Phishing-aanvallen

Phishing bleek de meest voorkomende beveiligingskwestie te zijn waarmee consumenten te maken hebben. 24 procent van de respondenten meldde slachtoffer te zijn geweest van phishing-aanvallen via sms, e-mail of telefoongesprekken. Consumenten gaven aan dat anti-phishing functionaliteiten de belangrijkste beveiligingskenmerken zijn bij hun aankoopbeslissingen.

Resultaten beveiligingstests

Omdia testte toonaangevende smartphones op de effectiviteit van hun beveiligingsfunctionaliteiten. Google’s Pixel 9 Pro en Samsung’s Galaxy S24 scoorden hoog, gevolgd door Apple’s iPhone 16 Pro en andere Android-apparaten zoals de OnePlus 12, Xiaomi 14 en Honor Magic 6 Pro. Geen enkel apparaat wist echter alle phishing-berichten en oproepen volledig te detecteren.

Sommige Android-apparaten, waaronder die van Google, Xiaomi en Samsung, konden verdachte spamoproepen identificeren, terwijl de iPhone 16 Pro dit niet kon. Kwaadaardige sms’jes met schadelijke links werden niet opgemerkt door de geteste toestellen. Alleen wanneer de links werden geopend, blokkeerde Google Safe Browsing deze succesvol.

Consumentenvertrouwen

Het gebrek aan effectieve beveiligingsmaatregelen tegen phishing tast het vertrouwen van consumenten aan. Uit het onderzoek bleek dat 73 procent van de consumenten minder vertrouwen had in hun smartphone-merk na een beveiligingsprobleem.

Hoewel fabrikanten moeite doen om geavanceerde beveiligingsmaatregelen te implementeren, blijft phishing een grote uitdaging. Omdia benadrukt dat fabrikanten effectievere basale phishingbescherming moeten bieden, zoals robuuste oproepbescherming en bredere toepassing van Google’s Safe Browsing-technologie.

Advies

Tot slot adviseert Omdia dat bewustwording onder consumenten cruciaal is om phishing-risico’s te beperken. Smartphonefabrikanten en de bredere industrie moeten zich richten op educatie en preventie om gebruikers te helpen alert te blijven op mogelijke bedreigingen.