2min Gadgets

Recordbedrag van 7,4 miljard euro via Tikkie in 2024

Recordbedrag van 7,4 miljard euro via Tikkie in 2024

In 2024 brak Tikkie opnieuw records: met 157 miljoen betaalverzoeken werd maar liefst 7,4 miljard euro verrekend, een stijging van acht procent ten opzichte van de 6,6 miljard euro van 2023. Sinds de lancering in 2016 is er via de ABN AMRO-betaalapp al meer dan 32,6 miljard euro overgemaakt. Nederlanders gebruiken Tikkie vooral voor boodschappen, lunch en kleine uitgaven, zoals de ruim een miljoen betaalverzoeken onder één euro, vaak voor wc-bezoek tijdens Koningsdag.

Mijlpaal Tikkie

Dit jaar bereikte Tikkie een mijlpaal van 10 miljoen gebruikers. De drukste dag was vrijdag 24 mei, met 648.000 betaalde Tikkies, oftewel 7,5 per seconde. Populaire beschrijvingen zoals ‘eten’ en ‘boodschappen’ domineerden die dag. Ook de uitbetaling van vakantiegeld en zonnig weer zorgden voor een toename in het aantal Tikkies, met 14 juni als hoogtepunt vanwege veel EK-poulebetalingen.

Boodschappen, padel en wc-bezoek

Eten, boodschappen en lunch zijn de meest voorkomende redenen voor een Tikkie. Dit jaar viel ook de stijging op van betaalverzoeken voor padel, een snelgroeiende sport in Nederland. Daarnaast worden kosten van streamingsdiensten steeds vaker via Tikkie verdeeld. Het versturen van Tikkies onder de één euro blijft populair, vooral tijdens evenementen zoals Koningsdag.

Groepie

Groepie, waarmee groepen eenvoudig gezamenlijke uitgaven bijhouden, verdubbelde in 2024 in populariteit. De meeste Groepies werden gebruikt voor wintersportvakanties en stedentrips naar Antwerpen, Valencia, Parijs en Berlijn. Daarnaast groeide de in 2023 geïntroduceerde statiegeldfunctionaliteit explosief, met al één miljoen gebruikers die via Tikkie hun statiegeld terugkregen. QR-codes op statiegeldautomaten op stations, scholen en bij fastfoodrestaurants maken het proces eenvoudig.

Snel en betrouwbaar

Tikkie blijft onmisbaar voor consumenten en ondernemers. Maar liefst 89% van de betaalverzoeken wordt binnen één dag voldaan; 64 procent zelfs binnen een uur. Ook zakelijk groeit Tikkie snel, met ondernemers die het gebruiken om facturen te versturen. Moreno Kensmil, hoofd Marketing bij Tikkie, blikt tevreden terug: “We zijn trots op de groei en kijken uit naar 2025 om onze gebruikers opnieuw te verrassen.”