1 min Ondernemen

Sentiment analyse wijst uit: BI heet nog steeds gewoon BI

Sentiment analyse wijst uit: BI heet nog steeds gewoon BI

Veel leveranciers verkondigen dat Analytics het nieuwe BI zou zijn. In vele publicaties en presentaties wordt gepromoot om de term BI naar het archief te verwijzen en voortaan alleen nog te spreken van Analytics.

Om die reden voerde Pssionned Group een sentiment analyse uit. De eerste analyse werd uitgevoerd op ruim 70.000 tweets die zijn gerelateerd aan de specifieke BI-leveranciers of de door hen geleverde oplossingen. Uit de resultaten blijkt dat de gebruikers en ook nog veel van de leveranciers zelf – met uitzondering van IBM en SAS – nog steeds spreken van BI.

Dat staat dus haaks op de boodschap die de leveranciers via de diverse kanalen naar buiten brengen. Een geruststellende gedachte: BI heet nog steeds gewoon BI.

Niet zonder reden, want in veel gevallen kun je analytics niet (goed) doen zonder degelijke BI-infrastructuur, en BI zonder Analytics werpt veel minder vruchten af. Beide zijn én blijven nodig om organisaties intelligenter te maken.

De Sentiment Analyse zal vanaf nu elk kwartaal worden uitgevoerd.