De markt voor Mobile Device Management (MDM) is volwassen geworden en door de dalende focus op BlackBerry ontstaan nieuwe mobiele strategieën. Daarnaast zullen steeds meer organisaties de potentie inzien van mobiel om business-processen te transformeren. Dit voorspelt Good Technology, gespecialiseerd in mobiele beveiliging. Deze verwachtingen maken deel uit van de vijf trends die te zien zijn in de markt:
1. De MDM-markt zal voor een klein aantal spelers groter worden
Steeds meer bedrijven zullen zich gaan realiseren dat een MDM-strategie alleen niet voldoende is om dataverlies tegen te gaan. Om deze reden zal het aantal leveranciers dat enkel MDM aanbiedt flink dalen. Nu de MDM-markt groter wordt, zullen bedrijven naast MDM ook moeten inspelen op gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en productiviteit voor zakelijke mobiliteit.
2. Bedrijven worden afhankelijker van mobiele workflows
Een groot voordeel van mobiliteit is dat werknemers in de gelegenheid zijn om hun werk op ieder moment en op elke plek voort te zetten, mits zij van de juiste tools zijn voorzien. Dit in tegenstelling tot de werknemer die pas weer verder kan als hij plaatsneemt achter zijn bureau. Bedrijven zullen meer en meer gebruik gaan maken van bedrijfsspecifieke mobiele apps, zodat werknemers hun werk kunnen voltooien op hun telefoon of tablet. De afhankelijkheid van niet-mobiele workflows wordt hiermee voor veel bedrijven definitief verleden tijd.
3. Het gebruik van dual persona binnen de MDM-markt zal afnemen
Dual persona, binnen de context van MDM, is de beveiliging en het beheer van twee aparte en onafhankelijke eindgebruikers-omgevingen op één mobiel apparaat. In de meeste gevallen is de eerste omgeving voor persoonlijk gebruik en de tweede omgeving voor zakelijk gebruik. Mobiele leveranciers bieden dual persona aan, omdat dit voor hen de meest eenvoudige manier is. Echter, deze aanpak is beperkend voor zowel IT als de eindgebruiker. De steeds groter wordende MDM-markt en de daarbij horende algemenere apps zullen hierop inspelen doordat apps ‘gecontaineriseerd’ worden. Door apps volledig af te schermen is een dual persona aanpak niet meer nodig.
4. Het dalende gebruik van BlackBerry stimuleert nieuwe strategieën in mobiliteit
Bedrijven zullen in 2014 hun complete mobiele strategie gaan herzien. De grootste prioriteit van Chief Information Officers (CIO’s) zal uitgaan naar security. CIO’s gaan op zoek naar een goed en betrouwbaar alternatief voor BlackBerry waarbij hun mobiele investeringen worden beloond met meer efficiëntie en productiviteit. Dit betekent dat zij zullen moeten investeren in veilige, flexibele en schaalbare mobiele oplossingen.
5. Ontwikkeltools worden eenvoudiger in gebruik
De laatste releases van Xcode en Eclipse maken het ontwikkelen van ‘eigen’ bedrijfstools nog eenvoudiger. Softwareontwikkelaars zullen zich dan ook niet meer alleen focussen op een integrated development environment (IDE), maar juist op specifieke maatwerk apps voor het eigen bedrijf. Het eenvoudig installeren van security API’s samen met shared services stelt hen in staat om krachtige apps te ontwikkelen die specifieke zakelijke eisen ondersteunen.