Tijdens VIPP GGZ maakte de sector flinke stappen in de digitale zorgverlening en informatievoorziening aan de patiënt. Minimaal 600.000 ggz-patiënten hebben nu op een veilige manier toegang tot hun medische gegevens via het patiëntenportaal van de instelling en/of via hun persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO).
Dit is mogelijk door de instellingen en dertig softwareleveranciers. Gegevens worden nu op een eenduidige manier vastgelegd, waardoor ze kunnen worden gedeeld met elk PGO. PGO’s zijn apps op desktop en telefoon en moeten voorzien zijn van het MedMij-label. De ggz loopt samen met huisartsen voorop in het digitaal delen van gegevens met de patiënt via een PGO. Ziekenhuizen en andere zorgverleners volgen.
Digitale recepten
65 van de deelnemende ggz-instellingen versturen hun recepten nu bovendien veilig elektronisch naar de apotheek. En ze kunnen bij de apotheken opvragen welke medicijnen de patiënt al gebruikt. Voorheen moest men daarover bellen en faxen. Deelname aan de regeling zorgt dat ggz-instellingen e-health nog meer en beter inzetten voor, tijdens en na de behandeling. Zo zijn er meerdere initiatieven om de wachttijd zinvol in te vullen.
Projectleiders en andere betrokken blikten samen terug, deelden ervaringen en keken vooral vooruit. Marcelis Boereboom, secretaris-generaal van het ministerie van VWS kon helaas niet live aanwezig zijn, maar helemaal in stijl stuurde hij een digitale videoboodschap: “Ik had heel graag bij jullie willen zijn om jullie te complimenteren. We staan in de zorg met elkaar voor heel belangrijke vraagstukken. Een van de dingen die we moeten doen is met digitalisering, automatisering en moderne hulpmiddelen met minder mensen meer bereiken. Jullie als ggz hebben rond die digitalisering heel goede stappen gezet!”
Lees ook:
- Gommers: AI kan IC-verpleegkundigen werkplezier teruggeven
- Whitepaper Hoe digitale medewerkers helpen bij het uitvoeren van administratie in de Zorg en Sociaal Domein