Omzetgroei besteding bij Europese webwinkels: binnen Nederland nog meer groei

Security - Mobile Device Management van G Data

De omzetgroei bij Europese webwinkels groeit, maar die in Nederland groeit nog harder. Dat meldt het CBS op basis van onderzoek.

In het eerste kwartaal dit jaar gaven Nederlandse consumenten 480 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 18,8 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Toen was dat 404 miljoen euro. De verkopen van Nederlandse webwinkels stegen in het eerste kwartaal van 2020 harder, namelijk met 20,2 procent.

Multichannelers

De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2020 20,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopers is er onderscheid tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’. Die laatste zijn bedrijven die zowel via winkels als online verkopen.

De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het eerste kwartaal van 2020 18,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de omzetgroei in deze periode 22,3 procent hoger.

Klein deel

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet van de detailhandel in Nederland was in het eerste kwartaal van 2020 3,9 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2019.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt. Verder kunnen buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Gerelateerde berichten...

X