Onderzoek GDMA: Zonder data geen effectieve marketing

man in pak wijst naar woorden big data datagedreven werken

Effectieve marketing wordt gedreven door data. Dat laat de nieuwste editie van de jaarlijkse Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising zien. Data is de spil van marketing, advertising en productontwikkeling. Daardoor kunnen organisaties beter inspelen op de behoeften van hun klanten.

Het onderzoek is in achttien landen uitgevoerd. Opdrachtgever was GDMA, de internationale brancheorganisatie voor marketing en data. DDMA is hiervan de Nederlandse tak. 3.283 marketing- en technologiebeslissers van ’s werelds grootste bedrijven zijn bevraagd.

 

Data onmisbaar

Datagedreven marketing is voornamelijk gericht op verbetering van de klantervaring. Dat stelt 89,6 procent van de respondenten. Bedrijven investeren daarbij het meest in onderhoud van klantdatabases. Negen op de tien beslissers geeft daarbij aan dat de prestaties op de belangrijkste communicatiekanalen zijn verbeterd.

Het belang van data groeit. 79,6 procent van de respondenten geeft aan dat data een onmisbaar onderdeel is van hun marketingactiviteiten. Vorig jaar lag dat percentage nog op 59,3 procent.

 

Investeringen blijven groeien

Meer dan de helft geeft aan dat de uitgaven aan datagedreven marketing en advertising in 2016 gestegen zijn. Bij 35,8 procent zijn de uitgaven gelijk gebleven. Net als in de afgelopen twee jaar zat de grootste stijging in de digitale kanalen en bijbehorende functies.

Betere integratie tussen bestaande en nieuwe marketing- en advertising-technologieën is daarbij wel vereist. Daarnaast moeten er verbeteringen komen in de interne organisatie. Er is vaak wel de juiste expertise in huis. Een verouderde manier van werken lijkt innovatie echter  in de weg te zitten.

 

Consumentenvertrouwen

“Slimme inzet van data helpt bedrijven om op de veranderende verwachtingen van hun doelgroep in te spelen.” Dat stelt Diana Janssen, directeur van DDMA. “Steeds meer board members zien het belang en de waarde van data in. Dat is een positief teken.”

“Nu steeds meer organisaties persoonlijke gegevens verwerken, hebben consumenten behoefte aan transparantie. Ze willen terecht weten of hun informatie goed beschermd is. Vertrouwen moet – en zal – dan ook centraal komen te staan in de bedrijfsstrategie. Data verwerken zonder de belangen van de klant in het achterhoofd heeft geen zin.”