Onderzoek: Organisaties willen digitaal versnellen

transformati

Een overgrote meerderheid van de Nederlandse organisaties wil graag digitaal versnellen. Met name om klanten beter te kunnen helpen en processen te optimaliseren. Meest belemmerende factoren zijn de IT-infrastructuur, beschikbaar budget en de mens. Dit blijkt uit de Ordina Digital Monitor.

Het onderzoek laat zien dat 86% van de respondenten digitalisering belangrijk tot zeer belangrijk vindt. 47% vindt de mens de belangrijkste factor in het proces om digitaal te kunnen versnellen.

Corona maakt digitalisering tot prioriteit

De strijd tegen het coronavirus laat zien dat digitalisering voor veel organisaties, sneller dan verwacht, een zeer belangrijke prioriteit is. Digitale platforms moesten snel opschalen, digitaal werken vanuit huis is inmiddels de norm en bedrijven moesten gedwongen digitalisering in hun interne processen doorvoeren. De organisaties die deze veranderende omstandigheden goed aankunnen, zijn ‘here to stay’.

“De mens is de drijvende kracht achter digitale transformatie”, zegt Pim van Leeuwen, directeur Digitale Acceleratie bij Ordina. “Dit beeld wordt bevestigd vanuit het onderzoek. Toch zien we in de praktijk dat de menselijke kant vaak wordt vergeten en zelfs een belemmering is om digitaal te kunnen versnellen”.

Dat komt enerzijds doordat er onvoldoende gekwalificeerde mensen in de organisatie zijn. Volgens van Leeuwen Het zijn juist die mensen die de technologie moeten maken. “Anderzijds zien we vaak dat de gebruikers niet centraal worden gesteld. Een integrale aanpak is daarbij onontbeerlijk, waarin niet alleen techniek en organisatorische vraagstukken, maar ook de menselijke aspecten worden meegenomen. Een succesvolle adoptie van de nieuwe manier van werken staat of valt namelijk met de mate waarin de gebruikers binnen de organisatie de verandering omarmen. Het is van essentieel belang om de gebruiker vanaf het begin mee te nemen en aandacht te geven aan de impact die de plannen op hen hebben. Dan praat je echt over adoptie en waarborg je het succes.”

Het kunnen meegaan in veranderende omstandigheden is ook de reden dat Ordina haar twee organisatieonderdelen die zich bezighouden met de digitale versnelling van haar klanten, samenvoegt. Dit betekent dat per 1 januari 2021 gaan Clockwork en Ordina Consulting hun krachten bundelen.

 

Lees ook:

Gerelateerde berichten...