Onderzoek: vooral truckers vaak afgeleid door hand-held bellen

bellen en appen achter het stuur

Hand-held bellen viert nog altijd hoogtij op de weg. Vrachtwagenchauffeurs besteden zeker 20% van de tijd aan lezen en opstellen van tekstberichten en bellen. Dat blijkt uit het eerste grootschalige Europese onderzoeksproject UDRIVE. Het onderzoek vond gelijktijdig plaats in 6 verschillende Europese landen.

Vrachtauto’s, personenauto’s en motorscooters kregen meetapparatuur en camera’s op verschillende plaatsen in en aan het voertuig gemonteerd. Vervolgens zijn zowel de voertuigen als hun bestuurders 2 jaar lang ‘gevolgd’ in het dagelijks gebruik. Het Nederlandse deel was in handen van TNO en SWOV.

 

Automobilisten

Ook Europese automobilisten zijn vaak afgeleid. Zeker 10% van de rijtijd besteden ze aan allerlei afleidende activiteiten. Vier procent daarvan gaat op aan hand-held bellen of typen. Vooral als de auto stilstaat of langzaam rijdt blijkt het gebruik van mobieltjes toe te nemen.
In de twee jaar dat UDRIVE liep is een omvangrijke database ontstaan. Naast het bellen zijn dat gegevens over alledaagse ritten en hoe bestuurders zich gedragen. In totaal is bijna 90.000 uur aan rijgegevens verzameld van bijna 300 bestuurders.

De deelnemende voertuigen hadden onder andere camera’s naar binnen en naar buiten. Een slimme camera herkent andere verkeersdeelnemers en lokaliseert deze. Het meet bijvoorbeeld ook de afstand tot een voorligger of een naderende fietser.

Gewend

“Dit is het grote verschil met een experimentele omgeving, of een rijsimulatoronderzoek,” stelt SWOV-projectleider Nicole van Nes. ‘Na een week is bij de meeste deelnemers aan het onderzoek de gedachte dat men gefilmd wordt naar de achtergrond verdwenen. Men gaat het ‘natuurlijke rijgedrag’ vertonen. Vandaar dat deze methode ook naturalistic driving wordt genoemd. We krijgen zo een beter beeld van het werkelijke gedrag in het dagelijks verkeer dan met vragenlijsten of rijsimulatoronderzoek.”

UDRIVE is het eerste (en enige) grootschalige Europese Naturalistic Driving-onderzoek. Het is ook een van de drie wereldwijde Naturalistic Driving-onderzoeken.

Meer resultaten worden 7 juni gepresenteerd tijdens de Internationale UDRIVE Experience.

Gerelateerde berichten...