Onderzoek: Weinig aandacht voor digitalisering in boardroom

digitale sleutel digitale producten

Hoewel een ruime meerderheid van de bestuurders aangeeft dat ICT erg belangrijk is, blijkt digitalisering vrijwel niet op strategisch niveau te worden behandeld. Er is vooral veel aandacht voor de risico’s van digitalisering. Dat blijkt uit een onderzoek onder de top van het Nederlandse bedrijfsleven.

Het onderzoek is uitgevoerd bij besturen, directies, RvC’s en RvT’s van beursfondsen, mid-marketbedrijven en semi-publieke organisaties. “We wilden graag beter inschatten hoe de hoofdletter D geborgd is in de top van het Nederlandse bedrijfsleven”, aldus Lotte de Bruijn, directeur Nederland ICT. “We kunnen eigenlijk maar één algemene conclusie trekken: de top is wel bezig met digitalisering, maar met een veel te beperkte blik.”

 

Erkend

Het goede nieuws is dat bijna 50% van de ondervraagden aangeeft dat ICT erg belangrijk is voor de core-business van hun eigen organisatie. Ruim een kwart dacht zelfs volledig afhankelijk te zijn van ICT.

Na doorvraag bleek echter dat dit belang vooral werd gezien op operationeel niveau en veel minder op tactisch of strategisch niveau. “De afdeling IT wordt teveel aangekeken als het gaat over digitalisering. Maar digitalisering gaat zoveel verder dan het in gebruik nemen van bepaalde hard- of software. Het heeft bijvoorbeeld invloed op je bedrijfsvoering, je strategische positie en je relatie met patiënten”, vertelt De Bruijn.

 

Kennis ontbreekt

Uit het onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid afhankelijk is van externe expertise op het gebied van digitalisering. Bijna driekwart van de bestuurders maakt zich zorgen over het kennisniveau binnen de eigen organisatie. Olaf Smits van Waesberghe, directeur Nationaal Register: “Daarbij is opvallend dat de boardroom haar eigen digitale kennis overschat. Slechts 1% van de leden van het bestuur of de directie gaven namelijk aan dat deze kennis bij RvC/RvT leden zit. Dit terwijl een kwart van deze RvC/RvT leden juist aangaf dat deze kennis wél bij hen zit.’’

 

Digitale transformatie

Het kennisniveau klinkt door in de gehele digitale mindset van de organisaties. De Bruijn: “De digitale transformatie biedt enorme kansen en ik vind het schokkend dat uit dit onderzoek blijkt dat veel directies nog steeds vooral de risico’s van digitalisering zien. Er zijn in iedere sector al goede praktijkvoorbeelden die bewijzen dat je door digitalisering méér kunt bereiken. Het is tijd dat bedrijven zien dat de digitale transformatie ook op hen positieve invloed heeft.”

Gerelateerde berichten...