Nieuwe fraude-truc door (cyber)criminelen

fraude

In minder dan een jaar tijd hebben Engelstalige neptelefoontjes geleid tot minimaal 1,7 miljoen euro aan schade. Dat blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk heeft gedeeld met de NOS. Criminelen bellen op uit naam van bijvoorbeeld het ministry of justice, met de boodschap dat iemands bsn-nummer voorkomt in een drugszaak.

Om te ‘bewijzen’ dat ze er niks mee te maken hebben, krijgen slachtoffers de boodschap dat ze hun geld moeten ‘veiligstellen’. In werkelijkheid zijn mensen het geld kwijt. KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile laten weten niet zoveel te kunnen tegen deze vorm van fraude.

Meer schade online fraude

De Fraudehelpdesk heeft in de eerste helft van dit jaar 18.738 meldingen ontvangen van online fraude. Dat blijkt uit cijfers die door nu.nl zijn opgevraagd. Het totale schadebedrag van slachtoffers ligt tot nu toe al op bijna 21 miljoen euro, ruim 2,5 miljoen euro meer dan in de eerste helft van vorig jaar.

Verkoopfraude

In de categorieën identiteitsfraude en webwinkelfraude kwamen duizenden meldingen binnen, respectievelijk 2.505 en 2.539. Bij webwinkelfraude vielen de meeste financiële slachtoffers. 2.137 mensen raakten daaraan hun geld kwijt, met een schadebedrag van in totaal 482.962 euro. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde onlangs dat het aantal slachtoffers van aankoopfraude tussen 2012 en 2021 met 118,6 procent was toegenomen. Het aantal gedupeerden van verkoopfraude steeg in deze periode met 64,7 procent

CEO-fraude

De meeste financiële schade werd geleden in de categorie met misbruik van bedrijfsgegevens. Daar werd bijna 7.240.000 euro aan schade gemeld. Hierbij pleegden criminelen onder meer CEO-fraude, waarbij een werknemer door de directeur gemaild lijkt te worden met de vraag om geld over te maken. Ook deden oplichters zich voor als een bank of Europol om geld te stelen. Vorig jaar lag het schadebedrag in deze categorie nog op ruim 1,6 miljoen euro.

.

Gerelateerde berichten...