Overheid opent centraal meldpunt voor fouten in basisregistratie

digitaal vaardig frustratie

De overheid opent een centraal meldpunt waarmee ondernemers en burgers onjuiste registraties in de basisregistratie kunnen rechtzetten. De melding wordt dan ook meteen verwerkt in andere systemen van de overheid. De bedoeling is dat het systeem begin volgend jaar in werking komt.

Het meldpunt komt naar aanleiding van een geval uit 2017 van een man uit Rotterdam die onterecht was doodverklaard. Dat kwam door een fout van de overheid zelf. Hoewel de fout in de gemeentelijke basisregistratie al wel is rechtgezet, geldt dat nog niet voor een aantal andere systemen, waar de man nog steeds als dood staat vermeld.

Dat betekende bijvoorbeeld dat hij een tijd niet verzekerd was doordat zijn zorgverzekering stopte. Verder stopte de betalingen van zijn pensioen en had hij ook geen geldig paspoort en rijbewijs meer. Om dit allemaal recht te zetten moest de man vele malen alles weer uitleggen. En zelfs drie jaar later is het probleem nog niet helemaal opgelost. Nu blijkt dat de echtgenote van de man nog in haar gegevens vermeld heeft dat haar man is overleden.

Het probleem begon toen de nicht van de man overleed. Hij was de eerste contactpersoon maar werd door een administratieve fout zelf als overleden aangemerkt in plaats van zijn nicht.

Rekenkamer

De constatering in de motie dat burgers buiten hun schuld in de knel kunnen komen door onjuiste gegevens in basisregistraties werd al eerder vermeld in een rapport van de Rekenkamer: ‘Grip op gegevens’.

Nu kunnen ondernemers en particulieren op MijnOverheid zien welke belangrijke persoonlijke gegevens de overheid over hen heeft. Maar correctie van die gegevens is nu niet mogelijk. Dat wordt nu uitgebreid met een correctiefunctie die aanvullend op dat meldpunt moet werken. Die functie leidt direct naar het bezwaar-, correctie- of wijzigingsproces en het centraal meldpunt zal daarop een aanvulling zijn.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X